Tiada moratorium menyeluruh ketika PKP 3.0 - BNM | DagangNews Skip to main content

Tiada moratorium menyeluruh ketika PKP 3.0 - BNM

 

 

KUALA LUMPUR 11 Mei - Bank Negara Malaysia (BNM) menegaskan sekali lagi moratorium menyeluruh bukan pilihan terbaik kepada peminjam meskipun kerajaan melaksanakan semula perintah kawalan pergerakan (PKP), seperti dilapor Bernama

 

Gabenornya, Datuk Nor Shamsiah Mohd. Yunus berkata, semua bank kini mempunyai pelan bantuan bayaran semula termasuk pinjaman moratorium bersasar yang ditawarkan kepada peminjam yang hilang pekerjaan atau pendapatan berkurangan. 

 

Peminjam katanya, perlu berhubung dengan pihak bank supaya dapat membantu mereka memenuhi bayaran hutang. 

 

"Lebih penting lagi, peminjam mendapat bantuan yang mencerminkan keadaan khusus kewangan mereka supaya mereka tidak menanggung lebih banyak kos atau hutang daripada diperlukan dan mampu bangkit semula dengan pantas. 

 

"Oleh itu, pemberian moratorium dalam hal ini, mungkin bukan penyelesaian terbaik kepada semua peminjam," katanya dalam sidang akhbar ketika mengumumkan prestasi ekonomi suku pertama 2021 secara maya hari ini.

 

Beliau diminta mengulas sama ada BNM akan mempertimbangkan sekali lagi moratorium menyeluruh ekoran pelaksanaan PKP 3.0 di seluruh negara bagi membendung penularan wabak COVID-19 mulai esok hingga 7 Jun. 

 

Nor Shamsiah bagaimanapun berkata, hampir kesemua sektor ekonomi dibenarkan beroperasi ketika PKP 3.0, tidak seperti PKP 1.0 tahun lalu.

 

"Saya menggesa supaya peminjam berhubung dengan bank supaya mereka mendapat bantuan sewajarnya dan khidmat nasihat yang sesuai dengan keadaan mereka demi kepentingan mereka," tambahnya. 

 

Sehingga Mac tahun ini, bank telah memberi kemudahan bantuan bayaran semula kepada 1.6 juta pemohon dengan kadar kelulusan 95%.

 

Dalam masa sama, katanya, BNM dan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) telah mambantu lebih 47,000 peminjam dalam memenuhi tuntutan hutang mereka dengan pihak bank. - DagangNews.com