Tiga pemenang peraduan DCAC Toyota bakal wakili Malaysia bertanding di Jepun | DagangNews Skip to main content

Tiga pemenang peraduan DCAC Toyota bakal wakili Malaysia bertanding di Jepun

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Nov - Toyota Dream Car Art Contest (DCAC) ke-16 kembali pada 31 Oktober 2022 dengan tema 'Kereta Idaman Anda', bertujuan untuk memotivasikan kanak-kanak untuk berkongsi idea mereka tentang masa depan mobiliti dengan mengimpikan dan melukis kereta ideal mereka.

 

Inisiatif oleh UMW Toyota Motor (UMWT) itu akan menyaksikan tiga pemenang teratas daripada setiap kategori layak bertanding dalam penilaian Peraduan Dunia yang akan diadakan di Jepun pada 2023.

 

Peraduan DCAC ialah pertandingan melukis di seluruh dunia yang diadakan oleh Toyota dengan tujuan untuk memotivasikan kanak-kanak dari seluruh pelusuk dunia untuk membayangkan masa depan mobiliti sambil menggalakkan dan memberi inspirasi kepada kreativiti dalam kalangan generasi akan datang melalui seni mereka. 

 

Pertandingan DCAC sebelum ini yang diadakan pada 2022 menerima sejumlah 531,692 karya seni dari 78 negara dan wilayah di seluruh dunia, yang menonjolkan kesan pertandingan yang meluas.

 

Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K berkata, sejak 2013 UMWT telah menyertai DCAC dan pada tahun ini, pihaknya sangat teruja kerana dapat sekali lagi memberi peluang kepada anak-anak Malaysia untuk bersaing di peringkat tempatan dan antarabangsa untuk mempamerkan bakat mereka melalui deria imaginasi mereka yang unik. 

 

"Harapan kami ialah melalui DCAC, kami akan dapat mencetus dan menggalakkan kreativiti dalam kalangan generasi akan datang dan memberi inspirasi kepada masa depan yang mana kami boleh meningkatkan mobiliti untuk semua.

 

Beliau berkata, peraduan ini juga merupakan peluang untuk kedua-dua pengedar Toyota dan Toyota Motor Corporation untuk mengukuhkan ikatan antara jenama Toyota dan komuniti tempatan yang mereka hadiri untuk membawa positif dan mencetuskan kreativiti dalam kalangan kanak-kanak.

 

DCAC peringkat kebangsaan akan berlangsung antara 31 Oktober 2022 hingga 14 Februari 2023 dan terbuka kepada kanak-kanak dalam tiga kategori berumur 7 tahun ke bawah, kanak-kanak berumur 8 - 11 tahun dan berumur 12 hingga 15 tahun. 

 

Tiga pemenang teratas dari setiap kategori umur akan dimaklumkan tentang kelayakan mereka untuk Peraduan Dunia selewat-lewatnya pada 27 Februari 2023.

 

Pemenang dari setiap kategori umur pertandingan peringkat kebangsaan akan membawa pulang Apple Ipad Mini, Nintendo Switch dan Apple Airpods, manakala mereka yang menduduki tempat ke-4 dan ke-5 dalam semua kategori umur akan menerima baucar RM200 setiap satu. Sembilan karya seni pemenang teratas akan bersaing dalam Peraduan Dunia yang akan diadakan di Jepun. - DagangNews.com