TikTok kini kuasai dunia media sosial : Anda sudah TikTok? | DagangNews Skip to main content

TikTok kini kuasai dunia media sosial : Anda sudah TikTok?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

MELIHAT lebih dekat, TikTok ternyata dengan platform media sosial yang dihasilkan dengan lebih cepat dari Twitter dan Snapchat. Menjadi hab untuk perkongsian jenama dan elemen penting budaya buat Generasi Z.

 

Bersama kebangkitan besar dalam populariti semasa lockdown secara global, TikTok telah masuk ke arus perdana.

 

Lebih 4 juta di Malaysia menyertai TikTok dan makin bertambah hari ke hari termasuk nama-nama yang popular. Majoriti pengguna adalah di bawah 30-an.

 

Pada masa artikel ini ditulis, Zach King memegang gelaran untuk TikTok yang paling banyak ditonton sepanjang masa, mencatat masa 2.2 bilion tontonan. Dia juga menduduki 3 tempat lain dalam senarai, dengan 4 video di Top 5. Selain dia, juga ditampilkan ialah James Charles, Bella Poarch dan Addison Rae.

 

tiktok
Upin dan Ipin antara TikTok paling popular di Malaysia.

 

Selama satu dekad yang lalu, platform media sosial telah menjadi asas komuniti digital di seluruh dunia. Pengusaha yang berpengalaman telah melakukan segala yang mereka mampu untuk memanfaatkan trend di sekitar platform ini untuk memperoleh keuntungan.

 

Pembangunan aplikasi sentiasa melancarkan aplikasi baru dengan harapan dapat mewujudkan gelombang gembar-gembur sosial terbaru, mencari untung berbilion dolar yang dihasilkan oleh ekonomi media sosial.

 

Yang paling baru untuk menguasai pasaran adalah TikTok, sebuah aplikasi yang memikat imaginasi generasi.

 

Platform rangkaian sosial perkongsian video yang popular TikTok membolehkan pengguna membuat dan berkongsi pelbagai kandungan muzik untuk hiburan diri dan orang lain melalui video muzik pendek.

 

Lebih daripada sekadar gangguan yang menghiburkan, aplikasi ini mendorong kreativiti dan membantu pengguna menunjukkan bakat mereka melalui muzik.

 

TikTok pada mulanya dilancarkan ke pasaran China pada tahun 2016 dengan nama Douyin dan kini berjumlah melebihi 500 juta pengguna aktif bulanan. Jumlah ini jauh lebih besar daripada 126 juta Twitter, tetapi jauh lebih sedikit daripada Facebook.

 

Ahli yang mendaftar dengan Facebook dengan 2.8 bilion pada waktu penulisan, iaitu mempunyai lebih daripada satu perempat pendudk dunia.

 

Aplikasi TikTok telah dimuat turun lebih dari satu bilion kali sejak pelancaran global 2017 dan aplikasi ketiga yang paling banyak dimuat turun pada suku pertama 2019, dengan tambahan 188 juta pengguna mendaftar.

 

tiktok

 

Melihat dari tahun ke tahun, pangkalan pengguna telah meningkat sebanyak 70 dari Q1 2018. Ini adalah angka yang belum pernah terjadi sebelumnya yang menunjukkan arah penguasaan global.

 

Sejarah TikTok saling berkait dengan sejarah musical.ly, sebuah aplikasi Amerika yang mendapat populariti di kalangan remaja setelah menawarkan peluang kepada pengguna untuk merakam dan berkongsi video pendek bibir dengan lagu kegemaran mereka.

 

Interaksi pertama antara kedua-dua aplikasi itu berlaku ketika sebuah syarikat permulaan bernama ByteDance (bernilai lebih dari AS$75 bilion – penilaian tertinggi untuk syarikat baharu bermula di dunia pada masa itu) yang dimiliki Douyin.

 

Ia adalah sebuah aplikasi yang masih ada secara terpisah membentuk di pasaran China dengan membentuk ciptaan mereka sendiri. Dengan Musical.ly bersama-sama menjadi apa yang akan menjadi pusat kuasa media sosial yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

 

Sejak itu, aplikasi ini telah dijenamakan semula dan direka bentuk semula dengan ciri-ciri baru yang telah terbukti menjadi pengubahsuaian yang sangat positif untuk platform TikTok.

 

Pada mulanya, pengguna hanya dapat mengekspresikan diri melalui nyanyian, tarian, komedi dan lip bibir.

 

Kini, pengguna TikTok dapat membuat video dalam bentuk apa pun yang dirakam dalam 15 saat atau kurang (dengan cara yang serupa dengan Vine atau Snapchat) dan membagikannya ke seluruh komuniti global, sementara masih mempunyai akses ke ciri unik yang sama yang menjadikan muzik.ly begitu menarik.

 

Mungkin salah satu faktor yang paling penting dalam populariti platform TikTok adalah kesamaannya dengan keseragaman.  Ciri dengan aplikasi media sosial yang paling popular, dengan penambahan kelebihan dan titik penjualan musical.ly yang unik. Keupayaan untuk menyegerakkan bibir trek kegemaran dan kongsi video ini dengan rakan-rakan.

 

Sebagai contoh, seperti Snapchat dan Instagram, pengguna dapat mengikuti satu sama lain serta memberi reaksi, komen, berkongsi dan membuat catatan.

 

tiktok

 

Walaupun perbezaan utama antara platform ini adalah pelbagai kandungan, formatnya pasti serupa dengan platform media sosial yang lain. Generasi yang lebih baru dikenali sebagai trendsetters dan lebih cenderung menyukai penciptaan kandungan daripada sekadar memerhati dan memberi komen.

 

TikTok telah menyediakan mereka jalan keluar yang ideal untuk mengejar kepintaran kreatif sesama sendiri. Ini terbukti lebih dari sekadar aplikasi yang memberikan kemampuan untuk berkongsi video pendek tetapi yang mendorong penggunanya untuk memacu keperibadian kreatif setiap individu.

 

Kesederhanaan aplikasi adalah salah satu faedahnya yang paling jelas, kerana semua peringkat usia dapat membuat video dan tidak ada batasan untuk kreativiti.

 

Selain itu, ini telah membantu beberapa pengguna mendapat banyak pengikut di platform media sosial yang lain. Terima kasih kepada algoritme yang memupuk trend yang muncul.

 

Artis yang muncul di seluruh dunia dapat mengembangkan bakat mereka melalui TikTok, terutama ketika lagu mereka menjadi kegemaran peminat dan dapat dilaksanakan dalam video yang menarik yang dihasilkan oleh pengguna aplikasi.

 

Sekiranya gerakan atau cabaran tarian baru dipasangkan dengan lagu yang menarik, kemungkinan tren itu akan dipilih oleh pengguna lain, sehingga mempopularkan lagu artis.

 

Hubungan baru antara media sosial dan industri muzik ini terbukti dapat menjadi revolusi dalam cara musik dipasarkan dan dipromosikan, menawarkan jalan baru untuk setiap artis yang mencari bintang untuk beralih dari ketidakjelasan ke populariti.

 

Untuk itu kita melihat TikTok satu cara yang popular untuk memperkenalkan video dan pengguna dengan lebih luas dan terbuka!   - DagangNews.com