TMC Life Sciences Bhd kenakan siasatan dalaman terhadap Wan Nadiah | DagangNews Skip to main content

TMC Life Sciences Bhd kenakan siasatan dalaman terhadap Wan Nadiah

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Ogos - TMC Life Sciences Bhd akan mengeluarkan notis siasatan dalaman terhadap ketua pegawai eksekutif (CEO) kumpulannya yang digantung tugas, Wan Nadiah Wan Mohd Abdullah Yaakob, selepas gagal mencapai sebarang penyelesaian selepas dua surat tunjuk sebab dan proses pengantaraan.

 

Notis siasatan dalaman adalah prosiding tatatertib dalaman yang dijalankan oleh majikan untuk memeriksa sama ada pekerja telah melakukan perbuatan salah laku, melanggar syarat pekerjaan.

 

Proses ini memberi peluang kepada pekerja yang dituduh untuk membela diri terhadap pertuduhan yang dikenakan terhadap mereka.

 

Notis itu akan dikeluarkan untuk memberi peluang kepada Nadiah didengar oleh panel siasatan dalaman bebas, kata TMC Life Sciences.

 

 

wan nadiah
                                 Wan Nadiah Wan Mohd Abdullah Yaakob

 

 

"Lembaga hendaklah memberikan pengumuman selanjutnya yang diperlukan apabila panel siasatan dalaman telah menyelesaikan prosesnya dan membentangkan penemuannya kepada lembaga," kata penyedia penjagaan kesihatan pelbagai disiplin itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

TMC Life Sciences mengumumkan pada 29 Jan mengenai penggantungan Nadiah sebagai CEO kumpulan, dan sebagai CEO anak syarikatnya Thomson Hospitals Sdn Bhd.

 

Ini adalah untuk "memudahkan proses tatatertib dalaman yang berkaitan dengan enam dakwaan salah laku" seperti yang dinyatakan dalam surat tunjuk sebab pertama yang dikeluarkan pada hari yang sama.

 

Kumpulan itu kemudian mengeluarkan surat tunjuk sebab kedua terhadap Nadiah pada 29 Mac, mengandungi sembilan dakwaan tambahan berbeza daripada yang digariskan dalam surat tunjuk sebab pertama.

 

Sehingga kini, TMC Life Sciences masih belum mendedahkan 15 dakwaan salah laku terhadap Nadiah.

 

Selepas membuat kesimpulan bahawa jawapan bertulis daripada Nadiah kepada dua surat tunjuk sebab itu "secara amnya tidak mencukupi untuk menjawab dakwaan", Jawatankuasa Audit dan Pengurusan Risiko (ARMC) Sains Hayat TMC telah terlebih dahulu mengesyorkan pengeluaran notis siasatan dalaman pada Mei.

 

Bagaimanapun, sebelum pengeluaran notis itu, kumpulan itu berkata Nadiah pada 28 Mei meminta pengantaraan diadakan secara tanpa prejudis yang telah diluluskan dengan segera oleh lembaga itu pada 30 Mei.

 

Menurut TMC Life Sciences, proses pengantaraan berlaku sebelum pengantara bertauliah bebas — yang dilantik secara bersama oleh syarikat dan Nadiah — pada 6 dan 10 Jun.

 

Pengantaraan itu dihadiri oleh ahli-ahli ARMC bagi pihak kumpulan itu.

 

"Bagaimanapun, pengantaraan yang diikuti dengan rundingan berikutnya gagal mencapai sebarang penyelesaian secara berkesan pada 26 Julai 2024," katanya.

 

Nadiah dilantik sebagai pengarah eksekutif TMC Life Sciences pada Februari 2019.

 

Sebelum itu, beliau merupakan ketua pegawai operasi di Pusat Perubatan Sunway selepas dinaikkan pangkat daripada pengarah pembangunan perniagaan dan komunikasi korporat pada Oktober 2016. - DagangNews.com