Topmix sasar kumpul RM25.6 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Topmix sasar kumpul RM25.6 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia

Teo Quek Siang (dua dari kiri) bersama Pengerusi Topmix, Chang Tian Kwan (tengah) pada majlis pelancaran prospektus Topmix di ibu negara hari ini.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 27 Mac - Topmix Bhd mula menerima tempahan daripada pelabur untuk tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad yang akan mengumpul sehingga RM25.6 juta.

 

IPO yang berharga 31 sen setiap satu, terdiri daripada terbitan awam sebanyak 82.7 juta saham biasa baharu, yang mewakili 21% daripada modal saham yang diperbesarkan, serta tawaran untuk penjualan 19.7 juta saham sedia ada, yang mewakili 5% daripada modal saham yang diperbesarkan, melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Daripada 82.7 juta saham baharu, syarikat memperuntukkan 19.7 juta saham kepada orang ramai, 7.9 juta saham kepada orang yang layak dan 55.1 juta saham kepada Bumiputera dan pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

 

Permohonan untuk IPO akan ditutup pada 4 April, manakala penyenaraian ditetapkan pada 23 April, kata Topmix dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

 

Syarikat itu melihat nisbah harga-pendapatan sebanyak 14.3 kali, berdasarkan keuntungan bersihnya sebanyak RM8.5 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22).

 

Bagi tempoh kewangan berakhir 30 September 2023 (9MFY2023), kumpulan itu melaporkan keuntungan bersih RM5.6 juta.

 

Sementara itu, syarikat hiasan permukaan itu telah berjaya melancarkan prospektusnya hari ini bersempena dengan pelaksanaan IPO yang akan datang.

 

Menurut kenyataannya, Topmix merancang untuk menggunakan 44.2% daripada hasilnya, atau RM11.3 juta, untuk modal kerja am dan 23.3%, atau RM6 juta, untuk pengembangan perniagaan.

 

topmix

 

Ia juga akan memperuntukkan 20.8% daripada hasilnya, atau RM5.3 juta, untuk berkembang ke dalam pemasangan produk papan serpai muka melamin. Baki RM3 juta, atau 11.7%, akan digunakan untuk membayar perbelanjaan penyenaraian.

 

Pengarah Urusan Topmix, Teo Quek Siang berkata, permintaan untuk produk hiasan permukaan semakin popular kerana ia tahan lama, menjimatkan kos, mempunyai jangka hayat yang panjang dan meningkatkan daya tarikan estetik ruang dalaman. 

 

Jelas beliau, IPO yang akan datang membolehkan rancangan pengembangan Topmix dipercepatkan seterusnya mengukuhkan lagi kehadiran dalam industri.

 

"Selain itu untuk mengukuhkan kehadiran jenama Topmix, kami bercadang untuk membuka pejabat jualan di Pulau Pinang untuk merebut peluang perniagaan di wilayah utara Semenanjung Malaysia.

 

"Tambahan pula, kami juga berhasrat untuk mengembangkan kapasiti gudang kami di wilayah tengah untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk produk hiasan permukaan. 

 

"Ini membolehkan kami mengekalkan inventori yang lebih besar, memastikan pemenuhan pesanan tepat pada masanya dan menjimatkan kos untuk pelanggan kami,” katanya. - DagangNews.com