Trinasolar perluas inisiatif solar hibrid di seluruh Asia Tenggara susulan projek terbesar di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Trinasolar perluas inisiatif solar hibrid di seluruh Asia Tenggara susulan projek terbesar di Malaysia

Ladang solar hibrid Cypark di Merchang. - Gambar Ihsan Cypark
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Ogos - Trinasolar, peneraju global dalam penyelesaian fotovoltaik pintar (PV) dan storan tenaga, bersedia untuk mengembangkan projek solar hibridnya di seluruh Asia Tenggara.

 

Langkah ini susulan kejayaan pelancaran projek solar hibrid terbesar Malaysia, loji 100MWac yang terletak di Merchang, Terengganu.

 

Projek itu, yang dilaksanakan oleh Cypark Resources Berhad, menampilkan gabungan panel solar terapung 35MW dan panel solar 65MW yang dipasang di tanah.

 

Ia dijangka mengimbangi 202,024 tan pelepasan CO2 setiap tahun.

 

Segmen suria terapung, yang terletak di tasik berhampiran laut, mendapat manfaat daripada kesan penyejukan air dan mengurangkan penyejatan air, manakala sistem yang dipasang di tanah mengambil kesempatan daripada sifat pemantulan tanah berpasir putih.

 

 

Elva Wang, Trina Solar head of Southeast Asia
          Elva Wang

 

 

Ketua Trinasolar Asia Tenggara, Elva Wang memuji kejayaan projek itu, menonjolkan peluang besar untuk projek solar hibrid berskala besar yang serupa di rantau ini.

 

"Kejayaan operasi projek kompleks ini adalah bukti reka bentuk dan pelaksanaannya. Kami meramalkan potensi besar di Asia Tenggara untuk menyepadukan kedua-dua pemasangan solar terapung dan dipasang di tanah, "kata Wang.

 

Kilang itu menggunakan modul dwimuka Vertex 590-595W Trinasolar, yang terkenal dengan ketahanannya dalam kelembapan tinggi dan persekitaran pantai yang sarat dengan garam.

 

Modul-modul ini telah diiktiraf oleh TÜV Rheinland untuk prestasi mereka dalam keadaan yang mencabar. Reka bentuk dwimuka mereka meningkatkan penjanaan tenaga dengan menangkap cahaya matahari dari kedua-dua belah pihak, manakala kecekapan tinggi sehingga 21.4% menyumbang kepada pengurangan kos tenaga.

 

Pengerusi Eksekutif Cypark Resources, Dato’ Ami Moris menekankan kepentingan projek itu.

 

“Ini adalah loji tenaga solar hibrid terbesar di Malaysia, mempamerkan keupayaan kami untuk mengintegrasikan tenaga solar dengan persekitaran semula jadi Terengganu,” kata Moris.

 

Trinasolar komited untuk memajukan teknologi solar hibrid dan menyokong matlamat tenaga boleh diperbaharui Asia Tenggara, sejajar dengan sasaran Malaysia iaitu 70% campuran tenaga boleh diperbaharui menjelang 2050.

 

"Kami berharap untuk memacu lebih banyak inisiatif sedemikian dan menyumbang kepada cita-cita tenaga boleh diperbaharui rantau ini," kata Wang. - DagangNews.com