TSA sasar RM42.53 juta daripada proses IPO, rancang disenarai di Papan ACE pada Februari 2024 | DagangNews Skip to main content

TSA sasar RM42.53 juta daripada proses IPO, rancang disenarai di Papan ACE pada Februari 2024

TSA dijangka mempunyai permodalan pasaran RM170.11 juta selepas penyenaraian.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Dis - TSA Group Bhd mahu menjana dana sebanyak RM42.53 juta daripada tawaran awam permulaan (IPO).

 

Pengeluar produk perkakasan industri dan pengeluar paip keluli tahan karat dan produk logam itu melancarkan prospektusnya sempena penyenaraiannya di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 2 Februari tahun depan.

 

IPO berkenaan akan menerbitkan 77.33 juta saham baharu, membentuk 25 peratus daripada asas saham pasca IPO yang diperluaskan TSA dan berharga 55 sen sesaham.

 

“Pengagihan itu termasuk 15.47 juta saham biasa untuk orang awam Malaysia, tambahan 15.47 juta untuk kakitangan TSA yang layak, dan 38.66 juta saham biasa untuk pelabur Bumiputera, seperti yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri.

 

"Tambahan pula, 7.73 juta saham biasa diperuntukkan untuk penempatan persendirian dalam kalangan pelabur terpilih," kata syarikat itu.

 

TSA dijangka mempunyai permodalan pasaran RM170.11 juta selepas penyenaraian.

 

Syarikat itu berkata daripada jumlah dana yang diperoleh, 47 peratus akan digunakan untuk menyelesaikan pinjaman dalam tempoh lima bulan selepas penyenaraian, dengan objektif utama mengukuhkan asas kewangannya, mengurangkan hutang, mengurangkan kos faedah dan mengukuhkan daya tahan kewangan.

 

Sebanyak 29 peratus lagi akan dikhususkan untuk memperkukuh modal kerja dalam tempoh 36 bulan akan datang dan meningkatkan kecekapan operasi.

 

Pengarah urusan kumpulan TSA Chew Kuan Fah berkata ia akan melabur 12 peratus daripada hasil itu untuk pembinaan kilang pembuatan di Semenyih sebagai sebahagian daripada strategi pertumbuhannya.

 

"Ia dijadualkan untuk digunakan dalam tempoh 24 bulan selepas penyenaraian dan merupakan bukti komitmen kami untuk meningkatkan operasi kami dan meningkatkan jangkauan pasaran. Baki dana akan menampung perbelanjaan penyenaraian," katanya dalam kenyataan pada Rabu.

 

Chew menambah, kemudahan Semenyih baharu itu akan meningkatkan kapasiti pengeluaran syarikat.

 

Ditubuhkan pada tahun 1993, TSA mengkhusus dalam menyediakan pelbagai produk logam seperti plat keluli tahan karat, bar, gegelung dan paip.

 

Ia mengembangkan operasinya untuk memasukkan pembuatan paip pada tahun 2008. - DagangNews.com