Tune Protect terjejas RM31 juta ekoran keputusan BNM menolak beberapa polisi Baucar Perlindungan Tenang | DagangNews Skip to main content

Tune Protect terjejas RM31 juta ekoran keputusan BNM menolak beberapa polisi Baucar Perlindungan Tenang

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Feb - Tune Protect Group Bhd berkata polisi tertentu yang ditaja jamin oleh anak syarikatnya, Tune Insurance Malaysia Bhd (TIMB), sebagai sebahagian daripada inisiatif Baucar Perlindungan Tenang (PTV) pada 2022 telah `tidak boleh diterima pakai' oleh pengawal selia industri, yang berpotensi menjejaskan keputusan suku tahunannya yang akan datang.

 

Tune Protect mendedahkan TIMB menerima makluman daripada pengawal selia mengenai ketidaktebusan PTV kerana beberapa persetujuan pelanggan yang dijamin oleh TIMB dinilai sebagai tidak boleh diterima.

 

Oleh itu, kumpulan itu mengakui bahawa ini boleh memberi kesan buruk sebanyak RM30.8 juta ke atas pendapatannya, yang akan ditunjukkan dalam keputusannya bagi suku keempat berakhir 31 Dis 2023 (4QFY2023).

 

"Walaupun halangan ini, kumpulan itu berkata ia sedang mempertimbangkan rayuan," kata Tune Protect dalam makluman di Bursa Malaysia. Kumpulan itu dijangka mengumumkan keputusan akan datang pada 29 Februari ini.

 

Penanggung insurans dikawal oleh Akta Perkhidmatan Kewangan, dan dikawal oleh Bank Negara Malaysia.

 

Program PTV telah dilaksanakan semasa pandemik COVID-19 pada 2021 dan 2022 untuk menyediakan perlindungan insurans dan takaful kepada golongan berpendapatan rendah.

 

Baucar Perlindungan Tenang (PTV)

 

Pada 14 Jun tahun lepas, timbalan menteri kewangan ketika itu Datuk Seri Ahmad Maslan mengumumkan penamatan program PTV kerana kadar penebusannya yang rendah, dengan hanya 0.01% daripada 4.9 juta peserta menebus baucar mereka di bawah inisiatif RM354 juta.

 

Bagi tempoh sembilan bulan berakhir 30 Sept 2023 (9MFY2023), kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM15.25 juta, berbanding kerugian bersih RM36.36 juta dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya, manakala hasil merosot sedikit kepada RM331.07 juta daripada RM350.44 juta bagi tempoh yang sama.

 

Pada 3QFY2023, Tune Protect mencatatkan keuntungan RM3.76 juta, berbanding kerugian bersih RM10.16 juta setahun lalu, didorong oleh peningkatan dalam kedua-dua keputusan perkhidmatan pelaburan dan pendapatan pelaburan.

 

Hasil suku tahunan susut kepada RM106.94 juta daripada RM126.3 juta, terutamanya disebabkan oleh penurunan sebanyak RM29.5 juta dalam sumbangan segmen insurans am kumpulan.

 

Tune Protect dikuasai oleh pengerusi eksekutif Capital A Bhd Datuk Kamarudin Meranun dan ketua pegawai eksekutif Capital A Tan Sri Tony Fernandes melalui 29.42% pegangan tidak langsung mereka dalam syarikat itu, melalui AirAsia Digital Sdn Bhd (13.65%) dan Tune Group (15.77%).

 

Kamarudin memegang tambahan 0.022% pegangan langsung, dan Fernandes memegang tambahan 0.01% pegangan langsung dalam kumpulan. - DagangNews.com