Tune Protect Ventures dapat kelulusan bersyarat untuk sertai Sandbox Kawal Selia Teknologi Kewangan BNM | DagangNews Skip to main content

Tune Protect Ventures dapat kelulusan bersyarat untuk sertai Sandbox Kawal Selia Teknologi Kewangan BNM

KUALA LUMPUR 1 Nov - Tune Protect Ventures Sdn Bhd (TPV), sebuah syarikat milik penuh anak syarikat Tune Protect Group Berhad (Tune Protect) telah menerima bersyarat kelulusan daripada Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menyertai Sandbox Kawal Selia Teknologi Kewangan.

 

Kelulusan itu membolehkan TPV menguji perniagaan insurans hayat digital untuk pasaran Malaysia dalam Sandbox bagi tempoh 12 bulan dari tarikh memenuhi syarat-syarat tertentu yang ditetapkan oleh BNM.

 

Persekitaran Sandboxr akan membolehkan TPV membuat inovasi dan menawarkan cadangan nilai yang berbeza kepada komuniti yang tidak diberi perkhidmatan dan terpinggir daripada perkhidmatan selaras dengan aspirasinya untuk menyediakan yang mudah dan kehidupan tulen yang mampu dimiliki dan perlindungan kesihatan, terutamanya untuk segmen pasaran ini.

 

TPV akan memanfaatkan teknologi untuk memudahkan proses pembelian, layan diri dan tuntutan untuk pelanggan dan diharapkan untuk memperkenalkan cadangan pertamanya dalam beberapa minggu akan datang, setelah memenuhi syarat BNM.


 

Rohit Nambiar
                                               Rohit Nambiar

 


Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tune Protect, Rohit Nambiar berkata, “18 bulan lalu, kami melancarkan rancangan untuk mewujudkan perniagaan yang kukuh yang memanfaatkan penglibatan kukuh yang kami ada dengan pelanggan Gen Z, Milenium dan PKS kami".

 

"Idea perniagaan ini berpunca daripada kepercayaan asas kami bahawa segmen ini kurang ditembusi, kurang diinsuranskan dan bentuk pengedaran tradisional tidak
bekerja untuk mencapai mereka.

 

"Kami percaya mereka kini lebih terbuka untuk membeli penyelesaian perlindungan hayat mudah, di atas dan di luar gaya hidup, kesihatan, dan penyelesaian pakej PKS mereka daripada kami," kata beliau dalam kenyataan di sini.

 

Sebagai rakyat Malaysia penanggung insurans digital tempatan kata Rohit, pihaknya percaya Tune Protect boleh menyasarkan mereka dengan pendekatan digital pertama pada mod Sandbox (Uji dan Belajar), di mana seseorang boleh membeli semua penyelesaian insurans runcit harian, perkhidmatan atau tuntutan melalui aplikasi atau tapak web.

 

"Beberapa minggu akan datang adalah menarik kerana kami akan melancarkan penyelesaian kami dan kami tidak sabar untuk menunjukkan kepada anda apa dan bagaimana," ujarnya.

 

Kumpulan bangga dengan perkongsian terbukti dan kelayakan teknologi yang telah memberikan anak syarikatnya kelebihan daya saing yang menarik.

 

“Dengan ini, kami telah dapat menawarkan penyelesaian insurans kepada kumpulan pelanggan yang besar dalam mod terbenam dan tanpa geseran yang memanfaatkan teknologi terkini kami infrastruktur teknologi.

 

"Teknologi kami sangat berskala, boleh memproses volum transaksi yang tinggi dan aktifkan perkongsian dan peluang dalam masa yang singkat,” kata Rohit.

 

 

TPV, Koot Chiew Ling
                                         Koot Chiew Ling

 


Pegawai Utama TPV, Koot Chiew Ling berkata, TPV akan kembali ke asas-asas insurans yang memberi tumpuan kepada kehidupan tulen dan perlindungan kesihatan.

 

"Kami teruja untuk mempamerkan produk utama kami yang akan menjadi yang pertama seumpamanya di negara ini. Cadangan pertama kami adalah untuk PKS dan pekerja mereka. Sebagai permulaan dan baharu, kami juga akan membawa teknologi baharu dan pendigitalan hujung ke hujung,” katanya.

 

Terdahulu, TPV telah menyelesaikan penyerahan permohonan, cadangan, dan rancangan kepada BNM sebagai sebahagian daripada proses permohonan Sandbox. - DagangNews.com