UCSI Hospital berpotensi ubah landskap penjagaan kesihatan Negeri Sembilan - Tunku Muhriz | DagangNews Skip to main content

UCSI Hospital berpotensi ubah landskap penjagaan kesihatan Negeri Sembilan - Tunku Muhriz

Tunku Muhriz Ibni Almarhum Tunku Munawir dan Tuanku Aishah Rohani Binti Almarhum Tengku Besar Mahmud serta Dr Zaliha Mustafa mendengar taklimat daripada Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pada majlis pelancaran UCSI Hospital di Port Dickson pada 15 November 2023. Turut hadir Tunku Zain Al-'Abidin Ibni Tuanku Muhriz dan Datuk Peter Ng.

KUALA LUMPUR 16 Nov - Yang di-Pertuan Besar of Negri Sembilan Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir berkata, UCSI Hospital berpotensi besar untuk merubah landskap penjagaan kesihatan negeri tersebut.

 

Dalam ucapan yang disampaikan pada majlis perasmian Hospital, Tunku Muhriz berkata, kehadiran UCSI akan meningkatkan pilihan penjagaan kesihatan swasta negeri itu.

 

“Dengan tawaran penjagaan kesihatan yang berkualiti dan pakar berpengalaman, rakyat Negeri Sembilan, khususnya penduduk Port Dickson, mempunyai satu lagi saluran untuk rawatan dan perkhidmatan penjagaan kesihatan,” katanya.

 

“Hospital itu adalah sebahagian daripada UCSI Health Metropolis - sebuah projek mega yang bertujuan untuk menjadikan Springhill sebagai hab pelancongan kesihatan dan pendidikan.

 

“Ini menjadikan UCSI Group antara pelabur terbesar di Negeri Sembilan dan saya ingin mengucapkan terima kasih atas kepercayaan dan keyakinan mereka terhadap negeri ini,” kata Tunku Muhriz.

 

UCSI juga menjalankan sekolah antarabangsa dan sekolah swasta di Springhill. Rancangan untuk membina sebuah hotel, pusat konvensyen, kampus universiti, pusat membeli-belah gaya hidup, kemudahan sukan dan rumah persaraan sedang dalam perancangan.

 

Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud, Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa, Penasihat Kumpulan UCSI Tunku Zain Al-'Abidin, Pengerusi Eksekutif Kumpulan UCSI Dato' Peter Ng dan Pengerusi Kumpulan Penjagaan Kesihatan UCSI Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah turut hadir pada majlis perasmian UCSI Hospital itu pada Rabu.

 

Dr Zaliha berkata kementerian akan bekerjasama dengan hospital swasta seperti UCSI untuk menangani isu-isu yang digariskan dalam Kertas Putih Kesihatan.

 

"Saya ingin mengucapkan tahniah kepada UCSI kerana menjadi satu-satunya hospital swasta di Malaysia yang menubuhkan sayap awam, meningkatkan akses kepada penjagaan kesihatan yang berkualiti," katanya semasa berucap pada majlis berkenaan.

 

“Perkongsian awam-swasta yang berkesan akan mengurangkan tekanan di hospital awam, mengurangkan kesesakan pesakit, meningkatkan kesedaran kesihatan dan mencegah penyakit di setiap lapisan masyarakat.”

 

Kumpulan UCSI ialah konglomerat Malaysia terkemuka yang menyampaikan hasil yang mengubah permainan untuk orang ramai, organisasi dan komuniti dari lebih 110 negara.


 
UCSI aktif dalam tujuh sektor industri; Pendidikan, Perundingan, Penjagaan Kesihatan, Hotel, Hartanah, Teknologi dan Automotif. - DagangNews.com