Uzma meterai perjanjian dengan Terawatt dari Taiwan teroka projek bateri dan tenaga boleh diperbaharui | DagangNews Skip to main content

Uzma meterai perjanjian dengan Terawatt dari Taiwan teroka projek bateri dan tenaga boleh diperbaharui

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Firma perkhidmatan minyak dan gas Uzma Bhd menandatangani perjanjian dengan syarikat Taiwan, Terawatt Ltd untuk meneroka pembangunan produk atau projek dalam simpanan tenaga dan tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Di bawah memorandum persefahaman (MOU), kedua-dua pihak bersetuju untuk bekerjasama termasuk menjalankan kajian kebolehlaksanaan mengenai pengkomersialan produk melalui projek perintis dan pelan perniagaan dalam bidang penyimpanan tenaga, kata Uzma dalam pemfailan pertukaran. MOU itu sah sehingga 19 Ogos 2025.

 

Pihak berkenaan juga bersetuju untuk "memudahkan pertukaran pengetahuan melalui aktiviti bersama termasuk, tetapi tidak terhad kepada, program, bengkel dan seminar", serta "untuk meneroka bidang kerjasama tambahan melalui persetujuan bersama", kata Uzma.

 

MOU itu ditandatangani oleh unit milik penuhnya Uzma Environergy Sdn Bhd dengan Terawatt — yang membangunkan dan mengkomersialkan sistem penyimpanan tenaga, kenderaan elektrik, teknologi dron, kecerdasan buatan, pertanian, tenaga bersih dan boleh diperbaharui.

 

 

 Terawatt Ltd

 

 

Uzma Environergy turut menandatangani MOU berasingan dengan Mimos Semiconductor Sdn Bhd dan Universiti Tenaga Nasional Sdn Bhd (Uniten) semasa majlis itu disaksikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof pada Selasa.

 

Kerjasama dengan Mimos dan Uniten akan memberi peluang kepada Uzma Environergy untuk memanfaatkan kepakaran pakar teknologi untuk sistem penyimpanan tenaga bateri (BESS), yang mungkin diterima pakai dalam usaha RE masa depan Uzma Environergy, kata syarikat itu dalam satu kenyataan berasingan.

 

“Ia adalah detik penting bagi Uzma Environergy untuk berkembang dan diselaraskan dengan inovasi teknologi RE,” kata ketua pegawai eksekutif syarikat itu Mohd Hilmy Abdullah Zawawi dalam satu kenyataan berasingan.

 

“Meningkatkan penyelesaian BESS bukanlah satu pilihan, tetapi satu keperluan untuk memajukan industri TBB Malaysia.” - DagangNews.com