Wentel lantik TA Securities sebagai penaja jamin bagi proses IPO | DagangNews Skip to main content

Wentel lantik TA Securities sebagai penaja jamin bagi proses IPO

Dari kiri: Pengerusi bukan bebas dan bukan eksekutif Wentel Engineering Ban Kim Wah, pengarah eksekutif Wentel Engineering Wong Chun Wei, pengarah eksekutif operasi TA Securities Tah Heong Beng dan ketua kewangan korporat TA Securities Ku Mun Fong
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Dis - Syarikat fabrikasi logam Wentel Engineering Holdings Bhd, yang berhasrat untuk disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia, memeterai perjanjian pengunderaitan dengan TA Securities Holdings Bhd untuk menaja jamin sejumlah 57.5 juta saham baharu, sebagai bahagian yang disediakan kepada orang ramai Malaysia melalui pengundian.

 

Tawaran awam permulaan (IPO) Wentel Engineering melibatkan terbitan awam sebanyak 273.2 juta saham biasa baharu dan tawaran untuk penjualan 46 juta saham biasa sedia ada.

 

Daripada 273.2 juta saham terbitan awam, 57.5 juta akan disediakan kepada orang ramai Malaysia melalui pengundian dan 33 juta akan diperuntukkan kepada pengarah, pekerja dan lain-lain yang layak.

 

Sebanyak 38.95 juta saham lagi akan diperuntukkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih dan baki 143.75 juta saham akan diperuntukkan untuk pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri.

 

Hasil daripada IPO, yang jumlahnya belum dijelaskan, akan digunakan untuk membiayai sebahagian pembinaan dua blok kilang satu tingkat dengan pejabat dua tingkat dan dua blok asrama pekerja, secara kolektif dikenali sebagai kilang pembuatan baharu syarikat.

 

Wentel Engineering juga akan menggunakan hasil IPO untuk membiayai sebahagian pembelian mesin dan peralatan baharu untuk kilang pembuatan baharu.

 

"Penandatanganan perjanjian pengunderaitan melambangkan peristiwa penting bagi Wentel Engineering kerana ia membawa kami selangkah lebih dekat untuk menjadi entiti tersenarai. IPO akan menyediakan pembiayaan untuk pengembangan kami dan membolehkan orang ramai mengambil bahagian dalam pertumbuhan masa depan kumpulan kami," eksekutifnya Pengarah Wong Chun Wei berkata dalam satu kenyataan.

 

"Sementara itu kami akan terus memanfaatkan kecekapan dan kekuatan teras kami dalam fabrikasi produk logam separuh siap, fabrikasi bahagian logam dan pemasangan produk siap untuk mengembangkan lagi perniagaan kami pada masa hadapan," tambahnya.

 

Selain menjadi penaja jamin tunggal IPO Wentel Engineering, TA Securities juga merupakan penasihat utama, penaja dan ejen penempatan untuk latihan ini.

 

Diperbadankan pada tahun 2000, Wentel Engineering terlibat terutamanya dalam fabrikasi produk logam separuh siap, fabrikasi bahagian logam dan pemasangan produk siap untuk pengeluar beberapa industri seperti peralatan pemeriksaan keselamatan, mesin kawalan berangka komputer, peralatan pembuatan semikonduktor, perubatan peralatan diagnostik, koc penumpang dan pencetak 3D industri. - DagangNews.com