Western Digital percepat langkah ke arah capai matlamat RE melalui kerjasama dengan TNB di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Western Digital percepat langkah ke arah capai matlamat RE melalui kerjasama dengan TNB di Malaysia

. Ia akan digunakan di 3 tapak operasi Western Digital di Malaysia yang memenuhi 25% keperluan tenaga keseluruhan syarikat di negara ini. - Gambar Kilang Western Digital di Batu Kawan, Pulau Pinang.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

PULAU PINANG 15 Dis - Western Digital Today menjalin kerjasama dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB) melalui anak syarikat milik penuhnya, TNB Renewables Sdn. BHD untuk memacu pelaksanaan Tenaga Boleh Diperbaharui (RE) dalam operasi di Malaysia dengan menandatangani Perjanjian Tenaga Hijau Korporat (CGPA) di bawah Program tenaga Hijau Korporat (CGPP).

 

Ini adalah langkah penting untuk memenuhi sasaran kemampanan Western Digital dan merupakan perkongsian tenaga hijau jangka panjang pertama di Malaysia.

 

Naib Presiden Kanan, Global Flash Backend Operations, Western Digital, Dato 'Bock Kim Lee berkata, kerjasama dengan TNB ini merupakan peristiwa penting bagi Western Digital bagi membantu mencapai sasaran syarikat yang bercita-cita untuk menjalankan operasi global pada tahap 100% tenaga boleh diperbaharui menjelang 2030 dan selanjutnya memperkuat komitmen teras syarikat terhadap kemampanan.

 

 

tnb
Zahiri Hashim, Ketua Pegawai Tenaga Baru, TNB dan Dato 'Bock Kim Lee, Naib Presiden Kanan, Western Digital

 


Di bawah CGPA ini, Western Digital akan memperoleh tenaga boleh diperbaharui dari TNB Renewables Sdn. BHD, yang memberi tumpuan kepada membangun dan memiliki kilang tempatan di Asia Tenggara.

 

Kemudahan penjanaan kuasa solar baru akan dibina untuk kegunaan Western Digital di Kedah. Ia akan digunakan di 3 tapak operasi Western Digital di Malaysia, termasuk Sandisk Storage Malaysia (SDSM), WD Media Penang dan WD Media Johor, memenuhi 25% keperluan tenaga keseluruhan syarikat di negara ini.

 

Penyertaan Western Digital dalam program CGPP di Malaysia menambah usaha berterusan syarikat untuk memacu pelaksanaan tenaga boleh diperbaharui di tapak tempatannya.

 

Secara global, Western Digital juga telah memasuki perjanjian tenaga boleh diperbaharui jangka panjang di negara lain termasuk Filipina dan Amerika Syarikat.


 

bot

 


TNB Renewables didedikasikan untuk menyediakan bekalan kuasa yang kompetitif dan konsisten yang diperoleh daripada tenaga boleh diperbaharui untuk pelbagai industri yang komited untuk amalan lestari dan penggunaan tenaga yang bersih.

 

Western Digital telah menetapkan matlamat bercita -cita tinggi sebagai sebahagian daripada program kemampanannya yang ditubuhkan dan telah diiktiraf oleh organisasi industri, termasuk tapak Batu Kawan yang diiktiraf oleh World Economic Forum’s Lighthouse Network sebagai Sustainability Lighthouse yang pertama di Asia.

 

Sasaran syarikat termasuk menjalankan operasi globalnya pada 100% tenaga boleh diperbaharui, mengurangkan pengeluaran air sebanyak 20%, dan mengalihkan lebih daripada 95% sisa operasi syarikat dari tapak pelupusan pada tahun 2030, dan mencapai pelepasan sifar bersih dalam operasi syarikat (skop 1 dan 1 dan 2 pelepasan) menjelang 2032. - DagangNews.com