AirAsia jual baki saham dalam AirAsia India, kini tumpukan pasaran ASEAN | DagangNews Skip to main content

AirAsia jual baki saham dalam AirAsia India, kini tumpukan pasaran ASEAN

SEPANG 3 Nov- AirAsia Aviation Group Limited, syarikat induk kumpulan penerbangan Capital A memeterai perjanjian pembelian saham untuk menjual baki saham ekuiti yang dipegang dalam AirAsia (India) Private Limited (AAI) kepada Air India Limited, sekutu Tata Sons Private Limited.

 

Perjanjian terbaharu itu dibuat ketika AirAsia kembali ke langit dengan lebih kuat sejak pandemik yang membenarkan syarikat penerbangan itu mengkaji semula objektif strategiknya untuk memberi tumpuan kepada ASEAN memandangkan rangkaian kukuh dan kehadirannya yang ketara di rantau ini.

 

Sehingga kini, AirAsia telah menerbangkan lebih 171,000 penerbangan sejak Januari 2022, membawa lebih 23 juta penumpang di seluruh Kumpulan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group, Bo Lingam berkata, “Sejak 2014 apabila kami mula beroperasi di India, AirAsia telah membina perniagaan yang hebat di India, yang merupakan salah satu pasaran penerbangan awam terbesar dunia di dunia.

 

"Kami mempunyai pengalaman hebat bekerja dengan Kumpulan Tata terkemuka India.

 

"Ini bukan pengakhiran hubungan kami, tetapi permulaan hubungan baharu sambil kami meneroka peluang baharu dan menarik untuk bekerjasama dan meningkatkan sinergi kami pada masa hadapan," katanya dalam kenyataan di sini.


 

Bo Lingam
                               Bo Lingam

 


Beliau berkata, Covid telah membenarkan AirAsia untuk mengkaji semula keutamaan, dan pihaknya merasakan bahawa adalah paling sesuai untuk AirAsia membangunkan perniagaan ASEAN sahaja, di mana pihaknya mempunyai empat syarikat penerbangan yang hebat– di Malaysia, Thailand, Indonesia dan Filipina– dengan banyak jenama dan kehadiran yang disayangi.

 

"India akan kekal sebagai pasaran penting untuk AirAsia dan akan terus dilayan oleh pelbagai syarikat penerbangan kami.

 

"Kami akan menggunakan pengalaman dan pengetahuan yang kami peroleh daripada beroperasi di pasaran domestik India untuk mengembangkan pasaran ASEAN-India dalam logistik dan perkhidmatan penumpang ke tahap yang lebih besar,” ujar beliau.

 

Selaras dengan pembukaan semula sempadan antarabangsa Malaysia pada April tahun ini, AirAsia Malaysia (AK) telah memulihkan sambungan penerbangannya ke destinasi utama di India dan lebih banyak lagi dari Malaysia, menawarkan tetamu dari kedua-dua negara tawaran dan promosi menarik untuk mengalami monumen India, tasik yang tenang , gunung megah dan banyak lagi.

 

AirAsia India kini terbang ke 18 destinasi dengan bahagian pasaran sebanyak 5.9%. - DagangNews.com