Alliance Bank raih 8 anugerah penyelesaian digital inovatif untuk pelanggan dan perniagaan | DagangNews Skip to main content

Alliance Bank raih 8 anugerah penyelesaian digital inovatif untuk pelanggan dan perniagaan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 11 Jan - Alliance Bank Malaysia Berhad (Alliance Bank) memulakan tahun ini dengan cemerlang apabila memperoleh lapan anugerah untuk penyelesaian digital inovatifnya untuk pelanggan dan perniagaan, tahun lepas.

 

Bank diiktiraf menerusi anugerah Inovasi Digital Cemerlang dalam Perbankan PKS, Aplikasi Perbankan Mudah Alih Korporat Terbaik dan Penggunaan Teknologi Cemerlang dalam Kewangan Perdagangan di Global Retail Banking Innovations Awards 2022.

 

Ia juga merangkul Bank Malaysia Terbaik untuk Pembiayaan Perdagangan Dalam Negeri dan Aplikasi Mudah Alih Domestik Malaysia di Asian Banking and Finance Wholesale Banking Awards 2022.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Alliance Bank, Kellee Kam berkata, pengiktirafan ini adalah bukti tumpuan berterusan mereka terhadap inovasi untuk menjadikan perbankan pantas dan mudah.

 

"Kami akan terus berusaha ke arah membina penyelesaian yang lebih baik dan lebih inovatif untuk membantu pelanggan kami mencapai matlamat hidup mereka,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pada majlis anugerah tersebut, aplikasi mudah alih allianceonline telah dianugerahkan dengan anugerah gangsa untuk Penggunaan Terbaik Mudah Alih untuk platform bersepadu sepenuhnya yang menyediakan pengguna dengan keupayaan perbankan hujung ke hujung yang pada asasnya mempunyai "Bank Dalam Poket Anda".

 

Ia juga telah disenarai pendek sebagai finalis dalam kategori anugerah kecemerlangan untuk kesedaran jenama di Marketing Excellence Awards 2022.

 

 

alliance
                                                Kellee Kam

 

 

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bank telah membangunkan dan melancarkan satu siri penyelesaian digital untuk pelanggannya yang terdiri daripada pembukaan akaun kepada pembiayaan serta memenuhi keperluan transaksi mereka. 

 

Inovasi digital seperti BizSmart Mudah Alih dan Dalam Talian dengan platform pembiayaan perdagangan mudah alih sepenuhnya eTrade, menawarkan kelajuan dan kemudahan kepada pelanggan.

 

Sejak penubuhannya, platform ini terus dipertingkatkan dengan fungsi baharu berdasarkan input dan maklum balas daripada pelanggan. Hari ini, sebanyak 75% daripada jumlah transaksi pembiayaan perdagangan bank dilakukan menggunakan platform digital itu.

 

Bank juga telah memudahkan dan memudahkan perniagaan untuk memohon pinjaman dengan memudahkan proses permohonan pinjaman dengan pengenalan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) Digital.

 

Lebih RM100 juta pinjaman PKS disalurkan melalui penyelesaian ini yang diiktiraf dengan anugerah perak untuk Penggunaan Terbaik Teknologi CX di CX Asia Excellence Awards 2022 yang berprestij. - DagangNews.com