Destini raih kontrak RM531 juta dari Kementerian Pengangkutan | DagangNews Skip to main content

Destini raih kontrak RM531 juta dari Kementerian Pengangkutan

MRail ialah syarikat usaha sama 70:30 antara Destini dan KTMB Technics Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh KTMB.

KUALA LUMPUR 24 Mei - M Rail Technics Sdn Bhd, anak syarikat milik 70 peratus Destini Bhd memperoleh kontrak daripada Kementerian Pengangkutan bernilai RM531.39 juta.

 

Dalam satu kenyataan, Destini berkata kontrak itu adalah untuk penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) Tahap 4 bagi 35 set tren yang dikendalikan Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) untuk empat setengah tahun akan datang.

 

MRail ialah syarikat usaha sama 70:30 antara Destini dan KTMB Technics Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh KTMB.

 

MRail ditubuhkan dengan hasrat untuk menyediakan perkhidmatan MRO berat untuk segmen rel di Malaysia dan berpotensi di rantau ini.

 

"Dengan mendapatkan kontrak ini, Destini telah mengambil langkah penting ke hadapan dalam meningkatkan kedudukan dan keupayaannya dalam industri rel," katanya.

 

Destini berkata MRO Tahap 4 untuk set kereta api elektrik adalah latihan penting yang perlu dilakukan berdasarkan masa operasi kereta api atau kilometer dalam perkhidmatan.

 

"Set kereta api elektrik itu dikehendaki menjalani MRO Tahap 4 untuk memastikan keselamatan dan kebolehpercayaannya semasa perkhidmatan.

 

"Setiap set kereta api akan menjalani aktiviti MRO yang komprehensif yang terdiri daripada pembongkaran lengkap komponen utama, pemeriksaan terperinci dan penggantian alat ganti mengikut keperluan," tambahnya.

 

Destini berkata ia merancang untuk mengukuhkan keupayaannya dalam segmen rel dengan memanfaatkan perkongsiannya dengan KTMB serta rakan teknikal lain seperti Siemens Mobility Sdn Bhd dan PT Industri Kereta Api milik kerajaan Indonesia.

 

"Kerjasama ini bertujuan untuk membolehkan Destini menyertai lebih banyak tender rel di dalam dan serantau," katanya. - DagangNews.com