Maxis boleh menerajui rangkaian 5G kedua bersama rakan kongsi konsortium baharu - RHB Research | DagangNews Skip to main content

Maxis boleh menerajui rangkaian 5G kedua bersama rakan kongsi konsortium baharu - RHB Research

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 26 April - Maxis Bhd boleh bekerjasama dengan rakan konsortium lain untuk mengurangkan kos 5G kedua walaupun selepas permodalan semula Digital Nasional Bhd (DNB), kata RHB Research.

 

DNB semalam menamakan ahli lembaga pengarah baharu terdiri daripada lima pengendali rangkaian mudah alih yang sebelum ini menandatangani perjanjian langganan saham bersyarat untuk memperoleh gabungan 70% daripada entiti itu.

 

“Kami melihat ini sebagai sebahagian daripada proses berterusan (permodalan semula DNB), dengan salah satu tarikh berhenti ialah 20 hari selepas mesyuarat lembaga pengarah diadakan, melainkan dipersetujui sebaliknya. 

 

"Suntikan ekuiti adalah prasyarat untuk rangkaian 5G kedua,” kata RHB dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: DNB umum pelantikan lima ahli lembaga pengarah baharu wakili industri

 

Firma penyelidikan itu juga menyatakan bahawa pengawal selia perlu membatalkan arahan menteri pada 2021 yang memberikan hak eksklusif spektrum 5G kepada DNB.

 

“Pada pandangan kami, Maxis kekal sebagai pendahulu untuk konsortium kedua dengan syarikat telekomunikasi itu mengesahkan kesediaannya untuk membina rangkaian kedua.

 

"Kami percaya ia boleh bekerjasama dengan rakan kongsi konsortium dengan ketersambungan yang ketara untuk membiayai kos pelancaran," kata RHB.

 

Firma penyelidikan juga tidak menolak lebih banyak perkongsian dan/atau penggabungan dan pemerolehan infrastruktur strategik untuk membuka kunci nilai.

 

 

“Kami melihat pemacu struktur (perkhidmatan awan, perusahaan pendigitalan dan perkhidmatan terurus) memacu pertumbuhan pemain talian tetap dan infrastruktur telekomunikasi.

 

“Aset infrastruktur terus menjadi tumpuan kepada aliran berita yang mampan (iaitu pusat data). Ini petanda baik untuk menerangkan nilai aset infrastruktur dalam pemain tetap/bersepadu.

 

"Pemain berteraskan infrastruktur telekomunikasi yang merupakan sebahagian daripada rantaian nilai juga harus mendapat manfaat," kata RHB.

 

Oleh itu, firma penyelidikan itu memilih pemain berpaksikan infrastruktur telekomunikasi (berbanding mudah alih) memandangkan pemangkin pertumbuhan struktur mereka dan pendapatan yang lebih berdaya tahan.

 

“Perkembangan 5G yang berkembang boleh memberikan beberapa peluang perdagangan. Axiata Bhd kekal sebagai pendedahan taktikal dengan pembaikan kunci kira-kira sebagai yang utama. 

 

"Kami juga menyukai OCK Bhd sebagai proksi pertengahan kepada pengembangan rangkaian 5G dan pendedahan kepada projek pendigitalan,” kata RHB.

 

Syarikat penyelidikan itu kekal neutral dalam sektor telekomunikasi, dengan Axiata ("beli", harga sasaran [TP]: RM3.40) dan OCK ("beli", TP: 76 sen) sebagai pilihan utamanya.

 

Sementara itu, RHB menjangkakan caj borong 5G akan meningkat berikutan trafik yang lebih tinggi: “Namun begitu, kuantum keseluruhan masih di bawah caj mandat di bawah perjanjian borong awal yang ditandatangani (RM288-RM360 juta setahun untuk kapasiti asas 800-1,200Gbps). ”

 

Firma penyelidikan itu menyatakan bahawa persaingan dalam segmen prabayar telah meningkat, menekankan komitmen oleh rangkaian mudah alih untuk memastikan ketersambungan mampu milik di belakang persekitaran inflasi.

 

"Kami menjangkakan pertumbuhan hasil perkhidmatan mudah alih (MSR) industri akan kekal lemah pada 2H2024 dengan 5G dihalang oleh kuota data 4G yang besar dan kekurangan kes penggunaan runcit," katanya.

 

Firma itu juga meramalkan keseluruhan industri MSR akan berkembang sebanyak 1%-3% pada tahun 2024, berbanding pertumbuhan 1.3% pada tahun 2023, didorong oleh penukaran prabayar kepada pascabayar dan perkhidmatan gabungan mudah alih tetap.- DagangNews.com