HSBC yakin Malaysia tidak mungkin ikut langkah Indonesia, Filipina naikkan kadar faedah | DagangNews Skip to main content

HSBC yakin Malaysia tidak mungkin ikut langkah Indonesia, Filipina naikkan kadar faedah

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Mei - Bank Negara Malaysia (BNM) tidak mungkin mengikuti rakan sejawatannya di Indonesia dan Filipina dalam menaikkan kadar faedah apabila jawatankuasa dasar monetarinya bermesyuarat minggu ini, kata HSBC.

 

Ringgit berada di bawah tekanan walaupun kenaikan kadar bukan "ubat penawar", kata HSBC dalam satu nota.

 

Malah, pengalaman baru-baru ini beberapa bank pusat Asia menunjukkan kenaikan kadar tidak semestinya mengubah arus untuk kekuatan dolar AS yang luas, kata firma penyelidikan itu.

 

 

BNM menentang tekanan untuk menaikkan kadar dasar semalaman pada November lalu, dan "kami menjangka perkara yang sama minggu ini, kata HSBC.

 

Bank pusat itu akan mengumumkan keputusan dasar monetarinya pada 9 Mei ini, selepas yang ketiga daripada enam semakan yang dijadualkan untuk tahun itu.

 

 

BNM

 

 

BNM secara meluas dijangka mengekalkan kadar tidak berubah pada 3%, menurut tinjauan 18 ahli ekonomi oleh Bloomberg.

 

Pada April 2024, Bank Indonesia secara tidak disangka-sangka bertindak menaikkan penanda aras kadar repo terbalik tujuh hari sebanyak 25 mata asas kepada 6.25% untuk menyokong rupiah yang jatuh.

 

Bangko Sentral ng Pilipinas pula menaikkan kadar utamanya sebanyak 25 mata asas dalam mesyuarat luar kitaran pada Oktober 2023 di tengah-tengah peningkatan dolar AS.

 

HSBC berkata terdapat sedikit sebab untuk menaikkan atau menurunkan kadar faedah kerana inflasi kekal tidak berbahaya di tengah-tengah pemulihan ekonomi yang semakin meningkat.

 

BNM dijangka terus "optimis dengan berhati-hati" dan memetik giliran dalam kitaran perdagangan global sambil mengekalkan pendekatan tunggu dan lihat terhadap inflasi sementara menunggu kejelasan dasar yang lebih baik, kata HSBC.

 

 

iktisad

 

 

Secara keseluruhannya, BNM dijangka akan terus menggunakan "bahasa yang sama" untuk menggambarkan ia selesa dengan kadar dasar semasa, tambah HSBC.

 

Data rasmi Mac menunjukkan inflasi pengguna yang lebih rendah daripada jangkaan sebanyak 1.8% tahun ke tahun disebabkan kenaikan harga makanan dan penjagaan kesihatan yang lebih perlahan.

 

Anggaran pantas kerajaan, sementara itu, menunjukkan ekonomi berkembang 3.9% pada suku pertama daripada tahun sebelumnya. - DagangNews.com