Nestle nafi tambah gula di dalam produk makanan bayi di negara berpendapatan rendah | DagangNews Skip to main content

Nestle nafi tambah gula di dalam produk makanan bayi di negara berpendapatan rendah

ZURICH 26 April - Pengeluar makanan Switzerland, Nestle pada Khamis menolak tuduhan sebuah NGO bahawa ia menambah gula kepada produk di negara membangun bahawa ia menjual tanpa gula di pasaran Eropah.

 

"Tiada dwi-standard," kata syarikat itu dalam satu kenyataan. "Kami menggunakan prinsip pemakanan, kesihatan dan kesejahteraan yang sama di mana-mana."

 

Dalam laporan yang diterbitkan minggu lalu, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Switzerland Public Eye berkata bahawa "dua daripada jenama makanan bayi terlaris yang dipasarkan oleh Nestle di negara berpendapatan rendah dan sederhana mengandungi paras gula tambahan yang tinggi, manakala produk tersebut bebas gula dalam negara asal, Switzerland."

 

Nestle, yang memiliki jenama susu bayi termasuk Laboratoire Guigoz dan Nestle Nidal, berkata formulanya untuk bayi di bawah umur 12 bulan tidak mengandungi gula tambahan.

 

Menurutnya, ia telah menghapuskan gula tambahan secara berperingkat di seluruh dunia dalam produk untuk kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun.

 

 

Nestle

 

 

"Rangkaian bijirin kami untuk bayi dan kanak-kanak boleh didapati dengan dan tanpa gula tambahan di banyak bahagian dunia - di Eropah serta di pasaran di Asia, Amerika Latin dan Amerika Utara," kata syarikat itu.

 

"Kami terus melancarkan pilihan tanpa gula tambahan, dan cita-cita kami adalah untuk menyediakannya di mana-mana sahaja kami menawarkan produk bayi dan pemakanan," katanya.

 

Dalam laporannya, Public Eye memetik jenama Cerelac bijirin berasaskan tepung untuk kanak-kanak berusia enam bulan, yang dikatakan mempunyai lebih daripada lima gram gula setiap bahagian di Ethiopia dan enam gram di Thailand manakala ia tidak mempunyai gula di Jerman atau Britain.

 

Diterbitkan sehari sebelum mesyuarat agung tahunan Nestle, laporan itu menambah tekanan yang dihadapi syarikat itu daripada NGO ShareAction dan pemegang saham aktivis yang menuntut undian mengenai kesan kesihatan produk Nestle.

 

Usul itu gagal, tetapi ia memaksa eksekutif syarikat untuk menangani isu itu di AGM.

 

Laporan Public Eye juga datang di atas amaran oleh pengawal selia Perancis tentang pencemaran perairan mineral berjenama Nestle di Perancis.

 

Aliran berita negatif "menimbulkan kebimbangan dalam kalangan pemegang saham," Jean-Philippe Bertschy, seorang penganalisis di Vontobel, berkata dalam ulasan.

 

Patrik Schwendimann, seorang penganalisis di bank kantonal Zurich, berkata "sentimen pelabur terhadap Nestle tidak begitu rendah sejak lebih 25 tahun." - DagangNews.com