Ekspo 2020 Dubai ke arah keseimbangan gender | DagangNews Skip to main content

Ekspo 2020 Dubai ke arah keseimbangan gender

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

EKSPO dunia pertama yang akan diadakan di Timur Tengah, Expo 2020 Dubai membuka pintunya kepada peserta dan pengunjung pada 1 Oktober 2021 setelah ditangguhkan selama setahun oleh wabak coronavirus.

 

Tapak seluas 4.3 kilometer persegi itu lengang ketika Dubai dipilih lapan tahun lalu untuk mengikuti Ekspo 2015 di Milan, Itali.

 

Sekarang, $6.8 bilion kemudian, Dubai lebih dari sebelumnya memerlukan dorongan ekonomi yang diharapkan dari ekspo perdagangan global. Harus menghadapi sekatan COVID-19 yang berterusan dan mungkin juga keengganan pengunjung untuk melakukan perjalanan dan membuat lawatan walaupun telah divaksin.

 

Sebelum berlakunya wabak COVID-19, ekspo dijangka akan berlangsung selama enam bulan menyumbang 1.5% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) Emiriah Arab Bersatu.

 

Dubai secara rasmi menjangkakan 25 juta pengunjung, lebih banyak daripada yang diterima oleh Milan dan lebih dari dua kali jumlah penduduk UAE. Semua yang berusia lebih dari 18 tahun harus diberi vaksin terhadap coronavirus atau ujian negatif untuk masuk ekspo.

 

Tetapi diplomat dari lima negara yang berbeza mengatakan bahawa mereka telah menyemak semula sasaran pelawat dari negara mereka. Halangan yang berterusan terhadap perjalanan ke luar negara di seluruh dunia dijangka menyaksikan penurunan pengunjung global.

 

Jumlah tiket yang dijual dirahsiakan. Hanya pihak Ekspo menyatakan `rasa gembira’ dengan penjualan setakat ini. Banyak acara akan disiarkan secara langsung dalam talian.

 

Dubai mengatakan mahu Expo, pameran budaya, teknologi dan seni bina di bawah panji "Menghubungkan Minda dan Menciptakan Masa Depan", menjadi demonstrasi kepintaran sejagat. Wadah di mana isu-isu seperti perubahan iklim, konflik dan pertumbuhan ekonomi dapat dikembangkan bersama.

 

Namun peranan terbesarnya masih sebagai forum perdagangan dan perniagaan. Semua negara dan kuasa perdagangan utama merancang untuk menggunakan ekspo untuk memfokuskan kembali dan menentukan semula kedudukan mereka di pasar dunia.

 

Ekspo Dubai 2020 bukan tanpa pengkritik

Parlimen Eropah minggu lalu menggesa negara anggota dan syarikat untuk memboikot ekspo tersebut kerana tidak bersetuju dengan rekod hak asasi manusia UAE.

 

Parlimen Eropah menuduh penganiayaan secara sistematik terhadap pembela hak asasi manusia, wartawan, peguam dan guru yang berbicara mengenai isu politik dan hak asasi manusia di UAE dan amalan tidak berperikemanusiaan yang meluas yang menimpa banyak pekerja migran yang bergantung hidup pada UAE.

 

UAE menolak resolusi itu sebagai fakta tidak benar dan mengatakan bahawa undang-undangnya menetapkan perlakuan adil untuk semua orang.

 

Sebagai seorang yang pernah menjadi ekspatriat selama 18 tahun mengakui UAE sedang cuba untuk memperbaiki hak asasi dan buruh. Hampir 80% penduduk UAE adalah ekspatriat dengan warga India merupakan majoriti.

 

 

fudzail

 

 

Keseimbangan gender

Dengan nada yang sama, negara Arab ini mahu menonjolkan keseimbangan gender dengan pemerkasaan wanita yang menjadi perhatian di Ekspo 2020 Dubai. UAE berusaha untuk menggaris pentingnya kesetaraan wanita selama enam bulan acara tersebut.

 

Majlis Keseimbangan Gender UAE mengatakan bahawa organisasi itu akan menganjurkan pelbagai aktiviti dan perbincangan di World Fair yang diadakan serentak.

 

Ekspo 2020 Dubai akan merangkumi Pavilion Wanita, yang bertujuan untuk menonjolkan sumbangan wanita dalam masyarakat. Ruang ini juga akan memberi tumpuan kepada bagaimana jantina mesti bekerjasama untuk memerangi ketidaksamaan.

 

Ekspo 2020 Dubai adalah peluang untuk meraikan pencapaian UAE dalam kesetaraan wanita dalam 50 tahun terakhir.

 

Kejayaan wanita UAE setiap hari dalam bidang sosial, ekonomi, politik dan budaya, menandakan visi bersama Almarhum Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan dan bapa pengasas.

 

Kepemimpinan UAE meneruskan kebijaksanaan termasuk komitmen terhadap prinsip keseimbangan gender dan kemajuan wanita di pelbagai bidang. Juga menyedari peranan penting yang akan dimainkan wanita dalam menghidupkan strategi menuju 50 ke depan.

 

Ekspo dapat menjadi platform untuk memajukan hak wanita yang sama dengan hak lelaki.

 

Kemajuan dan kejayaan wanita  adalah kunci untuk meningkatkan kedudukan global UAE. Wanita akan berkongsi visi dengan dunia dan menunjukkan kekuatan kerjasama melalui pencapaian UAE dalam lima dekad yang lalu.

 

Wanita UAE akan bekerjasama dengan negara-negara peserta, organisasi dan masyarakat antarabangsa untuk menjelaskan pencapaian dan tujuan masa depan  dalam mempromosikan keseimbangan gender di seluruh dunia, menggunakan Ekspo paling komprehensif dalam sejarah sebagai platform.

 

Ekspo 2020 Dubai akan memberi UAE peluang untuk mempromosikan perkongsian pengetahuan dengan organisasi antarabangsa dan negara-negara yang berusaha untuk memajukan kesetaraan wanita.

 

 

fudzail

 

 

Dalam perundangan, termasuk arahan pada tahun 2019 untuk meningkatkan perwakilan wanita dalam Majlis Nasional Persekutuan menjadi 50%, telah meletakkan UAE di antara negara-negara terkemuka dari segi perwakilan parlimen wanita.

 

Statistik pemerintah dari tahun 2020 menunjukkan bahawa 77% wanita UAE mendaftar di pendidikan tinggi setelah sekolah menengah, dan wanita terdiri daripada 70% dari semua lulusan universiti di UAE.

 

Akibat daripada kemajuan ini, UAE kini berada di kedudukan ke-18 global dan pertama di rantau ini untuk pemberdayaan wanita, menurut Indeks Ketidakseimbangan Gender PBB.

 

Ekspo 2020 Dubai boleh menjadi kegemilangan UAE atau sebaliknya dengan pandemik COVID-19 dan disebalik vaksinasi seluruh dunia.

 

Kita tidak tahu sambutan orang diluar UAE untuk terbang ke Dubai walau ada 191 buah negara yang menyertainya.

 

Diharapkan Ekspo 2020 Dubai mampu menanggung perbelanjaan sekurang-kurangnya!  - DagangNews.com