Hasil QES bagi suku pertama meningkat kepada RM66.3 juta | DagangNews Skip to main content

Hasil QES bagi suku pertama meningkat kepada RM66.3 juta

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Mei - QES Group Berhad (QES) mencatatkan hasil sebanyak RM66.3 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2022 (Q1FY22), meningkat 26.1% daripada RM52.6 juta bagi tempoh sama tahun kewangan 2021 (Q1FY21).

 

Peningkatan itu didorong jualan yang lebih tinggi daripada bahagian pengedaran QES sebanyak RM15.11 juta. 

 

Selaras dengan pertumbuhan hasil, kumpulan merekodkan keuntungan sebelum cukai (PBT) lebih tinggi sebanyak RM9.4 juta, meningkat 5.1% berbanding tempoh sama tahun sebelumnya.

 

Kumpulan menunjukkan prestasi kukuh di Malaysia, dengan hasil meningkat dua kali ganda daripada RM15.4 juta pada Q1FY21 kepada RM31.6 juta pada Q1FY22. 

 

Di samping itu, hasil daripada operasinya di China meningkat 41.3% kepada RM6.5 juta pada suku semasa.

 

Aliran tunai dan kunci kira-kira kumpulan kekal kukuh dengan tunai dan setara tunai pada RM71.4 juta manakala nisbah penggearan kasar kekal pada 0.27 kali ganda, peningkatan berbanding suku keempat 2021.

 

 

QES
Chew Ne Weng

 

 

Mengulas mengenai prestasi kumpulan, Pengarah Urusan dan Presiden QES, Chew Ne Weng berkata, adalah menggalakkan untuk melihat pertumbuhan berterusan industri semikonduktor yang sudah pasti membawa kepada QES merekodkan keputusan positif untuk suku pertama 2022. 

 

"Namun begitu, kami kekal berhati-hati memandangkan gangguan rantaian bekalan global yang berterusan yang timbul daripada kekurangan bahan global. 

 

"Oleh itu, kami akan menyusun 2022 dengan berhati-hati sambil kami melancarkan produk dan perkhidmatan kami kepada pelanggan kami dan memenuhi permintaan pesanan," katanya.

 

Pada suku pertama itu, kumpulan mendapat kelulusan pemberian milik daripada Pulau Pinang untuk pengambilan tanah di Taman Perindustrian Batu Kawan. 

 

Ini membolehkan QES memulakan proses perancangan pembinaan dan pembangunan kilang pembuatan baharu di sana pada separuh kedua 2022. 

 

Beliau juga memberitahu, QES memindahkan operasi ke ibu pejabat baharu dan kilang pembuatan di Hicom-Glenmarie yang hampir dua kali ganda kapasiti pengeluaran. 

 

"Langkah ini sepatutnya meletakkan kami dalam kedudukan yang baik untuk memenuhi permintaan daripada pelanggan. Kami berharap pemegang saham kami akan mengharungi perjalanan ini bersama kami," katanya. - DagangNews.com