5 perkara menarik tentang Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar | DagangNews Skip to main content

5 perkara menarik tentang Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang daripada Johor Bahru pada 31 Januari 2024. Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda di Pangkalan TUDM Subang disambut oleh DYTM Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah dan YAM Tengku Laksamana Selangor, Tengku Sulaiman Shah Alhaj.
  1. Sultan Ibrahim berketurunan Melayu-Inggeris:

Ayahanda Sultan Ibrahim ialah Sultan Iskandar Sultan Ismail, yang berkhidmat sebagai Yang di-Pertuan Agong antara 1984 dan 1989, dan ibunya adalah wanita Inggeris, Josephine Ruby Trevorrow. Mereka memiliki empat anak dan bercerai pada 1962. Mantan Permaisuri Agong yang merupakan Tengku Ampuan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah adalah adik Sultan Ibrahim.


 

agong

 

 

  1. Sultan Ibrahim mempunyai 6 orang anak

Sultan Johor dan isterinya, Permaisuri Raja Zarith Sofia, mempunyai enam orang anak iaitu lima lelaki dan seorang perempuan. Anak sulung keempat mereka Tunku Abdul Jalil meninggal dunia pada 2015 selepas bertarung dengan kanser hati. Putera sulung mereka Tunku Ismail Idris ialah putera mahkota Johor. Anak perempuan tunggal mereka ialah Tunku Aminah Maimunah Iskandariah. Tiga lagi anak lelaki mereka ialah Tunku Idris Iskandar, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Abu Bakar.

 

  1. Miliki latihan ketenteraan

 

agong

 

agong

 


Sultan Ibrahim mengikut jejak ayahandanya dan menerima latihan ketenteraan, menurut laporan Bernama. Baginda menjalani latihan bawaan udara dan renjer untuk pegawai infantri termasuk dengan Pasukan Khas Amerika dan Pathfinder di mana baginda melakukan 19 lompatan payung terjun – lapan daripadanya dilakukan pada waktu malam.

Baginda juga menjalani latihan juruterbang helikopter dengan tentera udara dan berkhidmat selama tiga bulan dengan tentera laut.

 

  1. Miliki pelbagai pelaburan:

Media tempatan melaporkan Sultan Ibrahim mempunyai pelbagai pelaburan dan usaha niaga di Johor. Ini termasuk pembangunan hartanah seperti projek Country Garden di Danga Bay dan Forest City, hab minyak dan gas projek Gerbang Tenaga Maharani di luar pantai Muar serta kepentingan dengan firma telekomunikasi REDtone.

 

  1. Gemar memasak dan kereta

 

agong

 


Sultan Ibrahim baru-baru ini mempamerkan kemahiran memasak apabila baginda menyiarkan video di Facebook tentang diri baginda menyediakan dua hidangan - kari Jepun dan udang galah briyani.


 

iktisad

 


Baginda juga mempunyai koleksi kereta yang banyak dan telah dilaporkan memandu Rolls-Royce Cullinan, Hyundai IONIQ dan Proton Saga generasi pertama. - DagangNews.com