99 Speed Mart oportunis, terbuka untuk berkembang ke Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

99 Speed Mart oportunis, terbuka untuk berkembang ke Asia Tenggara

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Sept — 99 Speed ​​Mart Retail Holdings Bhd, yang baharu disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia hari ini, tidak menolak rancangan berkembang ke Asia Tenggara jika peluang yang sesuai timbul.

 

Pengarah gantinya Albert Lee berkata peruncit itu tetap terbuka kepada peluang kerjasama yang menjanjikan.

 

“Kami oportunis. Kami belum mempunyai rancangan kukuh, tetapi jika ada peluang, kami akan mempertimbangkannya,” kata Lee kepada pemberita selepas penampilan sulung syarikat itu di Bursa Malaysia hari ini.

 

Didagangkan di bawah nama saham 99SMART, kaunter itu membuat penampilan sulung yang kukuh, meningkat 12.12 peratus kepada RM1.85, meningkat daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) RM1.65, dengan 53.82 juta saham diniagakan.

 

BACA JUGA: Saham 99 Speed Mart dibuka 12.1% lebih tinggi pada penampilan pertama IPO terbesar di Malaysia dalam tempoh tujuh tahun

 

Di dalam negara, beliau berkata 99 Speed ​​Mart sedang menumpukan usaha mengukuhkan operasi jualan pukalnya, perkhidmatan e-dagang untuk pesanan minimum RM500, berikutan pembukaan cawangan wilayah Selatan pada Julai.

 

Perkhidmatan itu bermula pada September tahun lalu di wilayah Tengah.

 

“Kami sedang menilai aktiviti dan reaksi pasaran terhadapnya. Kami akan menyesuaikan dengan sewajarnya, tetapi kami positif,” katanya.

 

Albert berkata, 99 Speed ​​Mart sedang mengembangkan Yiwu Speed ​​Mart Import dan Export dan Yiwu J-Jade Trading di China untuk meningkatkan aktiviti perolehan.

 

Daripada IPOnya, firma itu memperoleh RM2.36 bilion, sebahagian daripadanya akan digunakan untuk meningkatkan kiraan cawangannya kepada 3,000 menjelang 2025 daripada 2,651 semasa.

 

Dengan rancangan untuk membuka 250 cawangan baharu setiap tahun, Lee menyasarkan pertumbuhan melebihi purata industri runcit sebanyak 5.0 peratus.

 

"Apa yang kita mahu lakukan ialah sekurang-kurangnya berada di atas itu," tambahnya.

 

Penyenaraian 99 Speed ​​Mart menandakan tawaran awam permulaan terbesar Malaysia dalam tempoh tujuh tahun, berikutan penyenaraian Lotte Chemical Titan Holding Bhd pada 2017, yang mengumpul RM3.77 bilion.

 

Mengenai prestasi saham, beliau berkata ia mencerminkan keyakinan terhadap syarikat dan akan menyediakan momentum untuk kemajuan masa depannya.

 

Pengasas dan CEO, Lee Thiam Wah menyifatkan penyenaraian saham itu sebagai satu pencapaian penting untuk 99 Speed ​​Mart kerana ia memasuki pasaran modal untuk menyokong cita-cita pertumbuhannya.

 

“Visi kami kekal jelas, iaitu untuk mengukuhkan kedudukan kami sebagai salah satu peneraju pasaran Malaysia dalam sektor runcit runcit,” katanya. - DagangNews.com