Aneka Jaringan fokus kepada pengembangan perniagaan di Indonesia | DagangNews Skip to main content

Aneka Jaringan fokus kepada pengembangan perniagaan di Indonesia

KUALA LUMPUR 25 April - Aneka Jaringan Holdings Berhad akan memberi fokus kepada pengembangan kapasiti anak syarikatnya di Indonesia, PT Aneka Jaringan Indonesia dan mendorong usaha niaga tenaga boleh diperbaharui (RE) di negara itu sebagai sumber pendapatan baharu.

 

Pengarah Urusannya, Pang Tse Fui berkata, syarikat itu telah menceburi pasaran tenaga boleh diperbaharui Indonesia melalui PT Sam Anergi Indonesia, usaha sama (JV) antara Aneka Jaringan Holdings dan Samaiden Group Berhad.

 

Dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, kerjasama itu akan menyediakan akses kepada Samaiden untuk pasaran Indonesia dan membolehkan Aneka Jaringan Holdings, melalui PT Aneka Jaringan Indonesia, menambah rantaian nilainya dalam segmen RE.

 

Tse Fui berkata, selain segmen perniagaan RE, Aneka Jaringan Holdings memberi tumpuan kepada mengembangkan kapasiti PT Aneka Jaringan Indonesia dengan meningkatkan kiraan jenteranya.

 

"Kami mempunyai kepakaran dalam pembinaan cerucuk dan dinding diafragma untuk bangunan dan infrastruktur.

 

“Kami melupuskan jentera lama yang usang dan menggantikannya dengan model semasa jika perlu.

 

"Keputusan ini akan sentiasa berdasarkan jika kita boleh mencapai kecekapan dalam produktiviti, penjimatan kos dan kemampanan alam sekitar," katanya kepada The New Straits Times, hari ini.

 

Selain pembinaan dan tenaga boleh diperbaharui, Tse Fui berkata, tiada rancangan untuk menceburi perniagaan lain atau perkhidmatan atau produk pembinaan baharu. Ini bagi memastikan pihak pengurusan tidak terlalu membebankan diri.

 

"Kami melihat banyak permintaan untuk tender, tetapi kami sedang beroperasi pada kapasiti penuh dan kami sangat selektif terhadap projek untuk ditender dan diterima bagi memastikan pulangan dan margin kami dilindungi.

 

"Secara keseluruhan, kami optimis mengenai prospek pendapatan untuk FY23 kerana tempahan kerja kami akan bertahan kira-kira 10 bulan. Sasaran penambahan semula kontrak kerja kami ialah RM170 juta setahun," katanya.

 

Ketika ditanya, Tse Fui berkata, cabaran utama dalam industri ialah turun naik harga bahan kerana pembukaan semula ekonomi China telah mewujudkan turun naik harga jangka pendek di Asia.

 

"Kontrak kami yang akan datang telah mengambil kira turun naik harga ini dan kami menjangkakan harga akan stabil sebaik permintaan stabil di China.

 

“Satu lagi cabaran datang daripada harga tenaga yang timbul daripada sekatan Barat ke atas eksport tenaga Rusia.

 

“Kami juga mengalami kekurangan tenaga kerja sejak dua tahun kewangan lalu dengan kami bergantung kepada penyumberan luar yang lebih mahal untuk mengekalkan produktiviti.

 

“Nasib baik, kami berjaya menambah tenaga kerja kami tahun ini dan telah mengatasi isu ini,” katanya. - DagangNews.com