Angkut 48 pekerja positif COVID-19 naik lori, MITI kutuk tindakan majikan | DagangNews Skip to main content

Angkut 48 pekerja positif COVID-19 naik lori, MITI kutuk tindakan majikan

Kilang pemprosesan ayam angkut 48 pekerja positif COVID-19 naik lori.

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 14 Jun - Tindakan tidak bertanggungjawab pihak pengurusan sebuah kilang pemprosesan ayam yang membawa 48 pekerja positif COVID-19 semalam turut mendapat maklum balas daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

 

Jelas MITI, pihaknya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak bertanggungjawab kilang berkenaan dalam aspek pengurusan pekerja.

 

"Kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak bertanggungjawab sebuah kilang ayam di Sg. Petani dalam pengurusan pekerjanya yang tidak beretika dan tidak mematuhi SOP.

 

"Majikan wajib melaksanakan tatacara pengurusan pekerja mengikut ketetapan #Akta446 yang boleh dirujuk kepada KSM (Kementerian Sumber Manusia)," jelas MITI dalam satu ciapan di laman Twitternya hari ini.

 

.

 

Semalam, tular video dan gambar yang memaparkan sebuah lori membawa pekerja kilang pemprosesan ayam berkenaan yang disahkan positif COVID-19 secara beramai-ramai.

 

Kesemua pekerja berkenaan turut memakai gelang merah jambu dan dipercayai menaiki lori tersebut untuk pulang ke asrama penginapan.

 

Setelah tular di media sosial semalam, lori berkenaan bagaimanapun telah ditahan pihak berkuasa.

 

Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah memberitahu, 48 pekerja berkenaan merupakan antara 135 orang pekerja kilang sama yang turut disahkan positif COVID-19 susulan kluster Dah Makmur.

 

Jelas beliau, lori yang ditahan pihaknya itu merupakan perjalanan ketiga yang dibuat kilang berkenaan. 

 

Dalam ciapan sama, MITI turut menyeru orang ramai untuk melaporkan sebarang kegiatan tidak bertanggungjawab pihak kilang seperti kejadian berkenaan.

 

"Jika anda tahu mana-mana kilang yang tidak beretika seperti ini, laporkan kepada kami melalui covid19aduan@miti.gov.my

 

"Bantu kami untuk mengesan mereka agar tindakan dapat diambil pada kadar segera," tambah MITI. - DagangNews.com