Anugerah ESG, bukti amalan perniagaan lestari FGV | DagangNews Skip to main content

Anugerah ESG, bukti amalan perniagaan lestari FGV

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Dis - FGV Holdings Berhad (FGV) terus menempa nama dengan merangkul beberapa anugerah alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) termasuk Anugerah Kepimpinan Pasaran Pembangunan Minyak Sawit Mampan Malaysia 2022 di Anugerah Amalan Terbaik Frost & Sullivan.

 

Selain itu, kumpulan berkenaan turut diberikan pengiktirafan Kecemerlangan Korporat dalam Komoditi Sektor untuk Anugerah Rantaian Nilai Mampan 2022 di Anugerah ASEAN Kajian Perniagaan Antarabangsa (Anugerah IBR ASEAN) dan ASEAN Asset Class – Malaysia dalam Kad Skor Tadbir Urus Korporat ASEAN (ACGS) 2021 di Forum Pasaran Modal ASEAN (ACMF).

 

Kumpulan Pemantau Pemegang Saham Minoriti (MSWG) mengumumkan FGV sebagai antara 54 syarikat senaraian awam Malaysia sebagai penerima ACGS menjadikan kumpulan antara 234 syarikat yang mendapat sekurang-kurangnya 97.5 markah di ACGS 2021 dalam kalangan negara ASEAN.

 

Penilaian adalah berdasarkan maklumat yang tersedia secara umum dan ditanda aras dengan amalan terbaik antarabangsa tadbir urus korporat.

 

Kedudukan FGV juga meningkat daripada tempat ke-70 kepada tempat ke-51 dalam MSWG Scorecard 2021.

 

Anugerah ACGS menunjukkan komitmen FGV untuk melaksanakan amalan perniagaan beretika dalam operasinya untuk meningkatkan lagi reputasi dan memupuk kepercayaan di kalangan pemegang kepentingannya selaras dengan visinya untuk menjadi syarikat makanan dan perniagaan tani global yang terkemuka dan mampan.

 

Ini termasuk usaha berterusannya dalam menggalakkan integriti dan pematuhan paling kukuh kepada tatakelakuan dalam memerangi semua bentuk rasuah dan salah guna kuasa.

 

Anugerah Amalan Terbaik Frost & Sullivan mengiktiraf syarikat terkemuka yang telah mencapai kejayaan yang inovatif atau mengganggu sambil terus menunjukkan pencapaian yang luar biasa dalam industri masing-masing.

 

Sementara itu, Anugerah IBR ASEAN 2022 mengiktiraf organisasi dan pemimpin yang telah menunjukkan kecemerlangan korporat dalam prestasi mereka di rantau ASEAN.

 

FGV dipilih sebagai penerima Anugerah Kecemerlangan Korporat dalam Sektor Komoditi untuk Anugerah Rantaian Nilai Mampan 2022 berdasarkan inisiatif kemampanan teladan oleh panel hakim.

 

Anugerah berprestij itu mengiktiraf usaha berterusan FGV dalam menjadikan ESG sebagai keutamaan utama dalam operasi dan aktiviti perniagaan kumpulan serta dalam memastikan perniagaannya sejajar dengan inisiatif kemampanan global seperti yang digariskan oleh 17 Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, FGV Datuk Nazrul Mansor berkata, anugerah itu adalah galakan untuk pihaknya dalam melaksanakan inisiatif ESG bersama pihak berkepentingan dan rakan kongsi perniagaan mereka. 

 

“Sebagai pengeluar produk minyak sawit dan gula terbesar di Malaysia, kami tertakluk kepada piawaian kemampanan global yang semakin ketat.

 

"Kami sedang menghadapi cabaran secara berterusan, dan kami berhasrat untuk mengubah naratif bagi industri minyak sawit Malaysia melalui Rangka Kerja Kemampanan Kumpulan kami, yang merangkumi menggalakkan pertumbuhan ekonomi, menghormati hak asasi manusia, dan melindungi alam sekitar. 

 

"Dalam FGV, kami percaya kemampanan diutamakan, keuntungan dan pertumbuhan akan menyusul,” katanya. - DagangNews.com