Apakah nasib OKU dibela sewajarnya semasa COVID-19 dan krisis politik negara ini? | DagangNews Skip to main content

Apakah nasib OKU dibela sewajarnya semasa COVID-19 dan krisis politik negara ini?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SEJAK saya pulang ke tanahair tiga tahun pada bulan ini, nampaknya keadaan makin teruk. Saya pulang pada waktu itu dan terkena strok, lantas tidak boleh pulang ke Dubai dan menjadi seorang OKU.

 

Setelah terlantar di perbaringan, kemudian boleh bangun dengan kerusi roda, bertongkat dan jalan berjengket-jengket. Setelah setahun mengingat balik setelah lupa 100% sehinggakan isteri sendiri pun lupa.

 

Untuk mengingat saya membaca 1,040 buah buka hingga ke hari ini. Alhamdulilah, diberi kerja sebagai karyawan tamu di UniSZA yang tamat tiga bulan lalu. Setelah setahun lebih di Terengganu dengan wabak COVID-19 dan PKP yang berterusan, saya masih di Kuala Nerus disamping isteri yang bekerja sebagai pensyarah.

 

Saya melihat suasana politik di samping angka-angka kes baharu COVID-19 yang tidak menurun dengan lebih 10,000 telah meninggal dunia. Apalagi pembuangan kerja, pengangguran dan bunuh diri yang semakin meningkat.

 

Dalam dilema dengan kerajaan PN yang terumbang-ambing. Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menentukan kesahihan di parlimen semasa persidangan Dewan Rakyat September, merujuk kepada Dewan Rakyat 222 kerusi parlimen. Muhyiddin mengatakan bahawa dia telah memperoleh pernyataan undang-undang dari penggubal undang-undang yang meyakinkan bahawa beliau masih mempunyai kepercayaan majoriti.

 

"Saya akan menentukan keabsahan saya di parlimen semasa persidangan Dewan Rakyat September," kata Muhyiddin. Dia mengatakan bahawa dia telah memperoleh setiap pernyataan undang-undang dari penggubal undang-undang "yang meyakinkan saya bahawa saya masih mempunyai kepercayaan majoriti".

 

Anggota parlimen pembangkang berulang kali meminta undi tidak percaya untuk membuktikan blok Perikatan Nasional perdana menteri tidak memiliki majoriti parlimen, tetapi Muhyiddin hingga kini menolak seruan tersebut.

 

Krisis politik negara meningkat setelah Muhyiddin menolak untuk membenarkan perdebatan parlimen mengenai kuasa darurat untuk menangani tindak balas negara itu terhadap wabak coronavirus, walaupun raja secara eksplisit meminta debat tersebut. Begitulah orang politik dengan pelbagai cara untuk mempertahankan kuasa.

 

 

fudzail

 

 

Bagaimana pendapat OKU yang mempunyai 15% dari populasi Malaysia, iaitu lebih kurang 4.3 juta jumlahnya tentang kepimpinan?

 

Hari ini jumlah 20,780 kes baharu dan libih 10 juta divaksinasi. Saya tidak mahu menyentuh tentang COVID-19 itu dan situasi yang terlibat dengan orang berpusu-pusu ke pusat pemberian vaksin.

 

Tentang PKP dilaksana untuk mengekang pandemik COVID-19, jadi ramai dalam kumpulan masyarakat telah terjejas. Paling terkesan adalah warga emas yang uzur termasuk OKU yang tidak mempunyai sumber pendapatan tetap.

 

OKU mengeluh meminta kerajaan mempertimbang bagi membenarkan perkhidmatan membabitkan golongan itu beroperasi semula dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ketat haruslah didengar.

 

Ada kalangan mereka menjadi tukang urut, tetapi PKP ini menjejaskan pendapatan mereka. Maka SOP yang sesuai harus dirangka untuk golongan ini.

 

Pihak OKU berpegang kepada prinsip memastikan tiada yang terpinggir dalam arus pembangunan negara termasuk OKU. Waktu yang sama meningkatkan kreativiti golongan OKU dengan menyediakan platform lebih baik bagi membantu OKU mendapatkan pekerjaan.

 

Ada menghabiskan bertahun-tahun memperjuangkan penginapan akademik dan pandemik koronavirus mengubah segalanya. Kelas secara peribadi menjadi maya, dengan ciri keterangan tertutup, memungkinkan OKU mengikuti apa yang sedang berlaku di kelas.

 

Itu sudah menjadi penukar permainan  benar-benar memiliki kemampuan untuk memahami bahan yang tidak dapat dapatkan sebelumnya.

 

Namun, sekarang dunia sedang menuju ke arah "normal baru". OKU bimbang penginapan yang menjadi standard pada tahun 2020 tidak akan tersedia. Kelas dan kerja jarak jauh telah membuka pintu bagi banyak orang, dan aktiviti dan perhimpunan maya memperluas gelembung sosial walaupun banyak yang tinggal di rumah.

 

Banyak orang yang berisiko rendah sangat bersemangat untuk kembali ke keadaan normal yang ada dalam fikiran mereka dan yang normal tidak berfungsi untuk kita.
Bagi kebanyakan OKU, menangani pengasingan dan tekanan yang berkaitan dengan kesihatan bukanlah perkara baru.

 

 

Photo by <a href="https://unsplash.com/@dylanferreira?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Dylan Ferreira</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/video-conference?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

 

 

Sebilangan besar OKU adalah jenis pakar jarak sosial sebelum ini. Itu benar-benar istilah yang sering kita gunakan. Banyak dari kita mengalami lebih banyak kesukaran untuk meninggalkan rumah, dan pandemik memberi kita tahap akses sosial yang sebelumnya tidak kita miliki.

 

Begitu banyak pengajian yang tiba-tiba ditemukan dalam talian, yang tidak akan pernah terjadi sebelumnya. Kegiatan sosial kumpulan khususnya adalah sesuatu yang di lewatkan selama beberapa dekad sekarang, dan sekarang mereka berada dalam talian. Tidak pasti, selain daripada perjumpaan keluarga kecil, ketika terakhir kali duduk bersama kumpulan orang dan hanya berbual secara bersemuka. 

 

Sejak orang telah menggunakan pilihan Zoom, WebEx dan sembang video lain, mereka dapat melakukan lebih banyak interaksi sosial daripada sebelumnya. Ini adalah sesuatu yang diharapkan ketika  masih muda yang akan membuat kita merasa lebih disertakan dan seperti saya dapat menjalani kehidupan yang lebih 'normal'. 

 

Bagi orang yang tidak perlu bergantung pada itu, rasa mereka tidak benar-benar memahaminya sebelum wabak itu. Tetapi sekarang semua orang harus terus berhubung dengan perbualan video, dan kita rasa  mempunyai hubungan yang lebih kuat dengan orang lain.

 

Sangat sukar untuk mendapatkan jawapan yang konkrit tentang bagaimana bentuk tahun 2021-2022 bagi OKU. Dalam pendidikan terdahulu, mereka mengalami kesulitan mendapatkan tempat tinggal, menyebabkan mereka berhenti sekolah menengah dan kemudian gagal memperoleh sijil.

 

Universiti telah dan terus memberi pelajar sokongan dan sumber daya melalui beberapa kawasan di seluruh kampus, termasuk Pejabat Aksesibiliti dan Perkhidmatan Kurang Upaya (ADS). ADS menawarkan penginapan kecacatan seperti masa lanjutan pada ujian, kapsyen, jurubahasa bahasa isyarat dan teknologi adaptif kepada pelajar OKU dan keperluan akses. 

 

Sumber-sumber ini tersedia untuk pelajar OKU sebelum peralihan  dalam talian sebagai tindak balas terhadap pandemik COVID-19 dan akan tetap tersedia untuk pelajar setelah beralih ke persekitaran pembelajaran secara langsung.

 

Para pelajar sangat bimbang kehilangan tempat penginapan OKU yang membantu mereka berkembang maju dalam kursus dalam talian mereka. Meyakinkan para pelajar bahawa universiti tetap komited untuk memenuhi keperluan penginapan dan aksesibiliti OKU. 

 

Penggubal undang-undang dan ibu bapa juga telah menekankan pentingnya mendapatkan pelajar kembali ke kelas, terutama pada tahun persekolahan 2021-2022. Beberapa negeri telah mengatakan bahawa sekolah awam mereka tidak akan menawarkan alternatif dalam talian tahun depan, dan beberapa kolej telah menyatakan bahawa pelajar mesti diberi vaksin terhadap koronavirus untuk kembali ke kampus.

 

Bimbang akan akhirnya kembali ke tempat kerja dan mengatakan bahawa bekerja dari rumah telah menjadi perkembangan positif. Beberapa syarikat, termasuk Twitter dan Microsoft, mengatakan bahawa pekerja dapat bekerja dari rumah secara kekal, tetapi banyak pekerjaan telah bermula atau merancang untuk kembali ke pejabat.
Walaupun pakar yakin tempat kerja akan kelihatan sedikit berbeza kerana lebih banyak pekerja kembali bekerja sendiri, dijangka kebanyakan orang akan kembali ke pejabat tidak lama lagi. 

 

 

fudzail

 

 

Yang menggunakan kerusi roda sepenuh masa, mengatakan bahawa pandemik mengubah keadaan menjadi lebih baik. Sejak dia kembali ke pejabat, banyak perkara telah berubah yang menjadikan kerja lebih terkawal.

 

Dunia telah dibuka untuk OKU bahawa mereka dapat memperluas lingkaran sosial mereka, berhubung dengan rakan dan mengambil bahagian dalam aktiviti rekreasi lain di tengah wabak itu.

 

Dunia telah terbuka untuk OKU, benar-benar terbuka dan terhubung. Pada masa-masa sebelumnya, kita tidak pergi ke mana-mana, kita tidak melakukan apa-apa. 
Mengatakan  telah mengikuti kelas memasak Zoom dan telah dapat mengembangkan pekerjaan politik dan advokasi.

 

Peluang terbatas kerana kesukaran untuk melakukan perjalanan dan mencari pilihan yang dapat diakses. Telah duduk di tiga atau empat panel sejak pandemik ini sangat bagus dan dapat melakukan lebih banyak perkara dengan sokongan dan aktivisme, kerana kita melakukan perkara-perkara ini secara maya. Ini luar biasa. Tetapi ketika kita berusaha kembali ke rasanya sebelum pandemik, semua itu akan berakhir.

 

Menyatakan kebimbangan bahawa berakhirnya wabak ini bermaksud berakhirnya aktiviti dalam talian, pengalaman maya dan peningkatan sosialisasi yang dapat mereka manfaatkan pada tahun lalu. Ketika mencari pekerjaan, banyak yang terpencil tetapi hanya untuk beberapa bulan.

 

Kita tidak percaya bahawa semua tempat pekerjaan yang menawarkan akses maya atau bekerja dari rumah akan tetap seperti itu. Kita melihat rakan-rakan gembira kerana mereka mendapat pekerjaan pertama kerana mereka dapat bekerja dari rumah, atau mereka dapat pergi ke kuliah untuk pertama kalinya atau menyelesaikan ijazah mereka, kerana ia menjadi maya, walaupun mereka sudah mengemis untuk perkhidmatan ini atau untuk akses ini selama bertahun-tahun.  Merasa sangat sedih, kerana merasakan di hati  kita tidak akan berpegang pada hal ini."

 

Selain perubahan dengan interaksi sekolah dan sosial, OKU juga bimbang dengan mencari pekerjaan dan kehilangan akses ke telemedicine, yang telah meningkat popularinya selama wabak ini.

 

Kesedaran masyarakat mengenai keperluan untuk OKU berdikari dan bekerja itu ada namun tidak dilakukan secara menyeluruh jadi impaknya pun kurang terserlah dan menyakinkan.

 

Perancangan di peringkat yang lebih tinggi dengan menggabungkan misalnya pelbagai kementerian untuk duduk sekali dan berbincang. Dasar dan pelbagai polisi perlu diterjemah dalam bentuk pelaksanaan, jangan hanya di atas kertas yang bertimbun.

 

Kesediaan semua pihak untuk mengatasi infrastruktur dan layanan yang kurang mesra OKU. Melihat negara maju nampaknya lebih bersedia dengan prasarana dan fasiliti untuk OKU. Misalnya pengangkutan, laluan khas, kemudahan-kemudahan lain. Apalagi penerimaan masyarakat terhadap golongan OKU yang sentiasa diberi pilihan pertama.

 

 

Photo by <a href="https://unsplash.com/@luke_ow?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Luke Ow</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/malaysia?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

 

 

Masih kurang kesedaran di Malaysia malahan keadaan sekeliling tidak cukup menolong dalam memberi peluang pekerjaan kepada OKU. Kalau majikan dan tempat kerja bersedia menerima golongan OKU, bagaimana pula isu untuk OKU itu bergerak dan masalah lain?

 

Sebagai OKU saya masih kurang percaya kerajaan dan swasta benar-benar bersedia dalam sidang maya atau virtual untuk menerima OKU yang mencecah 4.3 juta di Malaysia.

 

Bagaimana kepimpinan negara?
Kita tunggu kerajaan baru (kalau ada).