Apex Securities ramal Swift Haulage catat pemulihan pendapatan pada 2HFY24 disokong peningkatan kadar pengeluaran kontena | DagangNews Skip to main content

Apex Securities ramal Swift Haulage catat pemulihan pendapatan pada 2HFY24 disokong peningkatan kadar pengeluaran kontena

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Apex Securities meramalkan Swift Haulage Bhd mencatatkan pemulihan pendapatan pada 2HFY24 disokong penambahbaikan dalam pengeluaran kontena serta margin lebih baik daripada kadar penggunaan gudang keseluruhan yang lebih tinggi.

 

Katanya, penyedia perkhidmatan logistik bersepadu itu melaporkan untung bersih sebanyak RM8.3 juta untuk suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24), menghasilkan jumlah untung bersih teras sebanyak RM15.9 juta pada 1HFY24. Ini sebahagian besarnya meleset daripada jangkaan penganalisis dan konsensus.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu mengalami penurunan jumlah pekerjaan merentasi segmen pengangkutan kontena, pengangkutan darat dan penghantaran barang berbanding suku sebelumnya.

 

“Penurunan itu dipengaruhi oleh pengurangan hari bekerja berikutan musim perayaan pada April lalu dan ketidakcekapan dalam jumlah pelanggan yang disebabkan oleh cabaran kesesakan pelabuhan.

 

“Selain itu, margin untuk perniagaan pengangkutan darat menyusut ketara, dengan penurunan empat mata peratusan dalam margin keuntungan sebelum cukai tahun ke tahun dan suku ke suku.

 

"Ini disebabkan penetapan harga yang lebih rendah bertujuan untuk mengekalkan daya saing, seperti yang diperhatikan oleh pengurangan hasil setiap perjalanan, manakala persekitaran kos kekal mencabar,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Apex Securities berkata, kumpulan itu juga mencatatkan keputusan yang mengecewakan bagi segmen pergudangan dan depoh kontena, dengan kedua-dua hasil dan keuntungan kekal tidak berubah untuk suku tersebut, walaupun gudang baharu seluas 270,000 kaki persegi di Pelabuhan Klang mula beroperasi.

 

Katanya, krisis Laut Merah mengakibatkan kesesakan pelabuhan yang semakin meningkat di pelabuhan Asia sejak beberapa bulan lalu, yang menjejaskan jumlah pengeluaran.

 

Bagaimanapun, kesesakan itu berkurangan baru-baru ini, kerana pelanggan menyesuaikan diri dengan perubahan laluan dan penjadualan baharu.

 

“Walaupun pendapatan suku kedua meleset daripada jangkaan, kami tetap optimis bahawa pemulihan akan berlaku pada separuh kedua FY24.

 

"Ini disokong oleh penambahbaikan dalam pengeluaran kontena apabila kesesakan berkurangan dan sumbangan daripada gudang baharu Pulau Pinang," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 62 sen sesaham.- DagangNews.com