Axiata Group alami kerugian daripada usaha niaga di Nepal - MOF | DagangNews Skip to main content

Axiata Group alami kerugian daripada usaha niaga di Nepal - MOF

KUALA LUMPUR 27 Jun - Kerajaan mengesahkan Axiata Group Bhd mengalami kerugian daripada usaha niaganya di Nepal.

 

Kementerian Kewangan (MOF) berkata, kumpulan itu mengalami kerugian daripada pelaburannya di Nepal, tetapi tidak menyatakan jumlah sebenar. 

 

Sebaliknya, kementerian itu menegaskan, kumpulan itu telah mencapai untung bersih terkumpul lebih RM25 bilion sejak penyenaraiannya di Bursa Malaysia pada 2008.

 

Axiata memasuki pasaran Nepal pada 2016 dengan memperoleh Reynolds Holdings Ltd pada harga AS$1.37 bilion (RM6.46 bilion), memperoleh 80% kepentingan ekuiti dan pegangan kawalan dalam Ncell Axiata Bhd.

 

 

Bagaimanapun, kumpulan itu terlibat dalam perbalahan undang-undang dengan Pejabat Pembayar Cukai Besar Nepal (LTPO), yang mengenakan cukai AS$434 juta (RM2.04 bilion)  berikutan penilaian lanjut mengenai pengambilalihan Reynolds.

 

Kumpulan itu mengekalkan pendiriannya menyelesaikan kira-kira AS$421.9 juta (RM1.99 bilion) dalam cukai keuntungan modal sebagai liabiliti penuh dan muktamad di bawah undang-undang Nepal antara 2016 dan 2020, dengan mengatakan ia telah disahkan oleh LTPO pada April 2020.

 

Mereka juga menyatakan bahawa tiada cukai lanjut perlu dibayar untuk pemerolehan Reynolds.

 

Bagaimanapun, pada Disember 2023, Axiata mengumumkan bahawa ia telah memeterai perjanjian jual beli tanpa syarat dengan Spectrlite UK Ltd yang berpangkalan di London untuk melupuskan Reynolds, menandakan keluarnya dari pasaran Nepal selepas tujuh tahun bergolak.
 

 

Perjanjian itu termasuk balasan tetap sebanyak AS$50 juta (RM235.9 juta) yang perlu dibayar dalam tempoh empat tahun, dan pertimbangan bersyarat iaitu bahagian pengagihan masa depan berdasarkan prestasi perniagaan Ncell dan pengagihan bersih yang diisytiharkan sehingga 2028, bersama-sama dengan sebarang keuntungan durian runtuh yang dijamin oleh pembeli semasa waktu ini.

 

"Keputusan untuk keluar dari pasaran Nepal dibuat selepas pertimbangan teliti oleh Lembaga Pengarah Axiata, mengutamakan kepentingan terbaik Axiata dan pelaburnya.

 

"Langkah untuk keluar daripada Nepal itu penting bagi mengukuhkan dan membentuk semula portfolio Axiata untuk kemampanan jangka panjang serta pulangan kepada pemegang saham.

 

"Axiata melihat Nepal sebagai pasaran dengan perlindungan pelaburan asing yang tidak jelas, permintaan cukai yang tidak adil dan ketidakpastian peraturan. Meneruskan operasi di Nepal boleh mengakibatkan kos yang lebih tinggi," kata kementerian itu dalam jawapan bertulis parlimen kepada Pang Hok Liong (PH-Labis). 

 

Hok Liong meminta kementerian menyatakan sebab utama Axiata mengalami kerugian RM3.6 bilion di Nepal, dan mempersoalkan mengapa pegawai kawal selia dan pemimpin yang terlibat dalam urus niaga itu tidak menghadapi tindakan undang-undang setakat ini.

 

Bagaimanapun, kementerian itu tidak menyatakan sebab kerugian itu, sebaliknya menyatakan Axiata berundur daripada pasaran itu secara bersih tanpa liabiliti, dan potensi perkongsian keuntungan. - DagangNews.com