'Bila dan bagaimana' perkara paling penting dalam rasionalisasi subsidi diesel, kata ahli ekonomi, pemain industri | DagangNews Skip to main content

'Bila dan bagaimana' perkara paling penting dalam rasionalisasi subsidi diesel, kata ahli ekonomi, pemain industri

KUALA LUMPUR 27 Mei - Persoalan 'bila dan bagaimana' adalah perkara paling penting dalam pelan rasionalisasi subsidi diesel oleh kerajaan.

 

Presiden Dewan Perniagaan & Industri Antarabangsa Malaysia (MICCI) Christina Tee mengakui rasionalisasi subsidi bahan api adalah langkah penting dalam mereformasi ekonomi Malaysia, yang boleh membantu mengurangkan defisit fiskal, menggalakkan penggunaan tenaga yang lebih cekap, dan menggalakkan pelaburan dalam sumber tenaga boleh diperbaharui.

 

"Bagaimanapun, kejayaan langkah ini bergantung kepada keupayaan kerajaan melaksanakannya dengan integriti dan ketelusan untuk mengekalkan kepercayaan orang ramai," katanya dalam kenyataan kepada Business Times.

 

Rakan Majlis Profesor Negara Profesor Dr Azmi Hassan mengiktiraf langkah Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengekang spekulasi dengan membuat pengumuman subsidi diesel pada 21 Mei 2024 tetapi mengulangi keperluan untuk butiran lanjut untuk meredakan kebimbangan orang ramai.

 

 

mof

 

 

"Kami pasti memerlukan subsidi yang disasarkan untuk diesel dan petrol, tetapi masalahnya terletak pada mekanisme itu sendiri.

 

"Bagaimana ia akan dilaksanakan? Adakah di stesen minyak atau di tempat lain? Ini penting kerana jika di peringkat stesen minyak, ia boleh meningkatkan kos pemilik stesen minyak," kata Azmi.

 

Ketua Ekonomi Bank Muamalat Malaysia Bhd Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid berkata kerajaan telah melakukan usaha besar untuk memastikan lebih banyak perniagaan layak mendapat subsidi diesel, menghalang kenaikan kos logistik.

 

"Saya rasa kerajaan perlu melancarkan kempen kesedaran mengenai subsidi. Orang ramai harus tahu siapa penerima, jumlah yang diperuntukkan, penjimatan yang dijangkakan daripada rasionalisasi dan kawasan berpotensi yang kerajaan mungkin berbelanja lebih untuk meningkatkan taraf hidup dalam kalangan rakyat Malaysia," katanya lagi.

 

Afzanizam berkata pendidikan, penjagaan kesihatan dan infrastruktur boleh menjadi bidang utama untuk pelaburan menggunakan penjimatan daripada rasionalisasi subsidi.

 

“Sekiranya orang ramai merasakan manfaat daripada perubahan ini, kerajaan berkemungkinan akan mendapat lebih banyak sokongan dan memudahkan proses pelaksanaan yang lebih lancar,” katanya.

 

"Pada masa ini, yang mendapat manfaat daripada subsidi ialah kumpulan pendapatan Top 20 (T20) di mana 53 peratus daripada bahan api bersubsidi digunakan oleh T20.

 

"Selain itu, terdapat 3.5 juta warga asing yang telah telah menikmati subsidi bahan api dan apatah lagi aktiviti penyeludupan kerana harga bahan api kita sangat murah berbanding negara jiran," katanya kepada Business Times.

 

Afzanizam berkata penjimatan daripada rasionalisasi subsidi boleh digunakan untuk memberi lebih banyak bantuan tunai kepada rakyat Malaysia yang layak. 

 

"Lebih penting lagi, akan ada lebih banyak dana yang akan digunakan untuk pembinaan kapasiti seperti pendidikan yang akan membantu meningkatkan produktiviti kita dalam jangka panjang."

 

"Kerajaan juga boleh memperuntukkan lebih banyak sumber untuk penjagaan kesihatan dan infrastruktur yang akhirnya akan membantu meningkatkan tahap produktiviti kita, " dia menambah.

 

Selasa lalu, kabinet bersetuju untuk memulakan program rasionalisasi subsidi bahan api negara dengan subsidi diesel disasarkan, menjimatkan kerajaan sekitar RM4 bilion setahun. - DagangNews.com