BMI `berwaspada' tetapi positif mengenai perbelanjaan pengguna di Malaysia sepanjang 2024 | DagangNews Skip to main content

BMI `berwaspada' tetapi positif mengenai perbelanjaan pengguna di Malaysia sepanjang 2024

BMI berkata tahap hutang isi rumah yang tinggi kekal sebagai risiko kepada prospek pengguna. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews2024
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 April - BMI, sebuah syarikat Fitch Solutions, berpendirian `berwaspada' tetapi positif mengenai perbelanjaan pengguna di Malaysia sepanjang 2024, memandangkan pemulihan ekonomi memberi kesan kepada pertumbuhan perbelanjaan pengguna sebenar yang kukuh sepanjang tahun penuh.

 

Dalam laporan terbaharu, firma itu berkata pertumbuhan perbelanjaan isi rumah akan lebih positif, berbanding 2023, apabila pertumbuhan ekonomi berterusan dan tahap penggunaan menjadi normal.

 

bmi

 

“Kami meramalkan perbelanjaan isi rumah meningkat 5% tahun ke tahun (y-o-y) sepanjang 2024, secara sebenar, kepada nilai RM903.8 bilion pada harga 2010.

 

“Perbelanjaan isi rumah sepanjang 2024 akan menandakan kembalinya tahap pertumbuhan pra-COVID (perbelanjaan isi rumah meningkat pada kadar purata sebenar 5.2% tahun ke tahun dalam tempoh 2015-2019),” katanya.

 

BMI berkata perbelanjaan akan dikekang oleh persekitaran paras hutang yang tinggi, dan kos perkhidmatannya.

 

Bagaimanapun, ia berkata inflasi yang mereda dan pasaran buruh yang ketat akan menyokong perbelanjaan, kerana pertumbuhan gaji benar kembali ke wilayah positif, menyokong kuasa beli sepanjang tahun.

 

BMI berkata paras keyakinan pengguna sebahagian besarnya telah menurun, mencerminkan pemikiran pengguna yang semakin lemah apabila tekanan inflasi dalam komoditi tertentu seperti makanan dan bahan api terus membebani isi rumah berpendapatan rendah dan sederhana.

 

Firma itu berkata data terkini mencadangkan bahawa keyakinan pengguna pada 4Q2023 berpurata 89.4, meningkat daripada 78.9 pada 3Q2023.

 

“Kami ambil perhatian bahawa ini masih antara angka keyakinan pengguna terendah di Malaysia sejak 2Q2022 apabila mencecah 85.9 dengan purata keyakinan pengguna di negara ini antara 2005 dan 2023 berpurata 96.5.

 

“Data jualan runcit terkini juga semakin perlahan sejak Jun 2022.

 

 

bmi
Gambar NAIM AZIZ/DagangNews 2024

 

 

“Walaupun Februari 2024 [data terkini tersedia] jualan runcit mencatatkan 5.8% y-o-y iaitu paras tertinggi lima bulan, ini berlaku selepas 2.6% y-o-y yang dicatatkan pada Januari 2024 yang merupakan pertumbuhan terkini dalam jualan runcit sejak September 2021,” ujarnya.

 

BMI berkata trend kelembapan yang lebih besar berkemungkinan disebabkan oleh peningkatan pertumbuhan yang semakin pudar daripada kesan asas dan permintaan yang tertahan daripada penarikan sekatan berkaitan Covid dan walaupun angka Februari 2024 telah terbukti optimis, jangka hayat pemulihan ini memerlukan pemantauan lanjut.

 

BMI berkata tahap hutang isi rumah yang tinggi kekal sebagai risiko kepada prospek pengguna, kerana ia bukan sahaja mengekang kapasiti pinjaman masa depan tetapi memberi kesan kepada tahap pendapatan boleh guna semasa.

 

“Ini benar terutamanya apabila kos pembayaran hutang meningkat sebagai tindak balas kepada kenaikan kadar faedah.

 

“Di banyak pasaran, bank pusat dengan pantas menaikkan kadar faedah dalam tempoh inflasi tinggi 2022-2023, mencapai tahap yang kebanyakan isi rumah tidak biasa sejak sedekad lalu,” katanya.

 

BMI berkata Malaysia telah menyaksikan ledakan kredit isi rumah sejak beberapa tahun lalu.

 

“Kami menyerlahkan bahawa pelepasan pantas ini boleh menimbulkan risiko kepada permintaan domestik. Pada anggaran terakhirnya, Bank Negara Malaysia meletakkan hutang isi rumah pada 68.5% daripada KDNK pada 3Q2023. Begitu juga, apabila kadar repo dan kadar faedah mula meningkat, begitu juga kos perkhidmatan hutang.

 

"Ini bermakna isi rumah semakin perlu memperuntukkan pendapatan boleh guna ke arah pembiayaan hutang, meletakkan tekanan ke bawah ke atas perbelanjaan pengguna pada masa hadapan," katanya. - DagangNews.com