Dayang Enterprise diramal catat kebangkitan pada suku pertama tahun ini - Phillip Capital | DagangNews Skip to main content

Dayang Enterprise diramal catat kebangkitan pada suku pertama tahun ini - Phillip Capital

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Mei - Phillip Capital meramalkan Dayang Enterprise Holdings Bhd mencatatkan kebangkitan pada suku pertama tahun ini berbanding tempoh sama tahun lalu didorong peningkatan pendapatan daripada pertambahan pesanan kerja serta penggunaan lebih kukuh mengikut musim.

 

Katanya, kumpulan itu diramal meraih untung bersih antara RM20 juta hingga RM30 juta bagi Januari-Mac 2024 berikutan pemulihan ketara daripada kerugian yang ditanggung dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Firma penyelidikan itu berkata, pasaran kapal yang semakin mencabar diunjur meningkatkan kadar sewa harian (DCR) menjadi lebih tinggi dan akan memberi pulangan lebih baik kepada Dayang.

 

"Pendapatan yang lebih kukuh dalam beberapa suku akan datang, dan potensi kemenangan kontrak yang besar dijangka memberi kesan positif kepada harga saham kumpulan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Phillip Capital berkata, Dayang sedang mengintai lebih banyak kontrak bot kerja dan bot kerja penginapan bagi meningkatkan pesanan kerja daripada kontrak penemuan integriti aset (AIF) Petronas, yang dijangka beroperasi pada kapasiti penuh menjelang suku ketiga tahun ini.

 

Katanya, projek AIF berpotensi memberikan Dayang hasil tahunan tambahan antara RM250 juta dan RM350 juta berdasarkan andaian sedia ada, kata rumah itu.

 

"Secara keseluruhan, kami menganggarkan kumpulan itu memperoleh untung bersih sebanyak RM233.6 juta untuk tahun ini dengan hasil mencecah RM1.23 bilion," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM3.02 sesaham. - DagangNews.com