Digi Business, Petronas bekerjasama bagi transformasi digital platform luar pesisir pantai | DagangNews Skip to main content

Digi Business, Petronas bekerjasama bagi transformasi digital platform luar pesisir pantai

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 19 Dis - Digi Business mengumumkan kerjasama berterusan dengan Petronas bagi melengkapkan platform luar pesisir bagi sambungan jalur lebar penuh selaras dengan matlamat syarikat tenaga global untuk menjadi platform paling terhubung di Asia.

 

Penggunaan rangkaian LTE persendirian pertama seumpamanya di Asia akan menyokong usaha Petronas bagi memacu kecekapan operasi keseluruhannya dan meningkatkan kesejahteraan tenaga kerja di platform.

 

Mempunyai liputan sambungan berkelajuan tinggi penuh pada platform bermakna ia mempunyai 100% keupayaan jalur lebar yang membolehkan kakitangan platform mempunyai mobiliti 100% dan mengurus tugas mereka dari jauh dengan peranti pintar.

 

Mereka boleh dilengkapi dengan peranti IoT boleh pakai yang memastikan mereka sentiasa berhubung pada setiap masa tidak kira di mana mereka berada di platform dan dimaklumkan tentang sebarang potensi bahaya.

 

Rangkaian itu membolehkan kerjasama masa nyata juga akan meningkatkan produktiviti pada platform dengan ketara.

 

Ketua Pegawai Digital Petronas, Aadzrin Azly berkata, Petronas sentiasa memberi keutamaan terhadap perniagaan dan kakitangan ketika melakukan setiap transformasi digital.

 

Beliau berkata, keupayaan untuk menyambungkan aset pada jauh ketersambungan Digi sangat sesuai dengan persekitaran luar pesisir sambil menyediakan talian hayat yang sangat diperlukan.

 

"Pasukan luar pesisir kami boleh memanfaatkan komunikasi yang dipertingkatkan dan keupayaan Industri 4.0 untuk memudahkan penyelenggaraan aset serta mengoptimumkan kos dan produktiviti," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Ketua Jualan Perusahaan CelcomDigi, Patricia Chooi berkata, kerjasama itu menekankan komitmen pihaknya dalam menyampaikan pengalaman digital terbaik yang meningkatkan keselamatan dan kesejahteraan pekerja Petronas serta meningkatkan produktiviti di platform luar pesisir.

 

"Kami berbangga menjadi sebahagian daripada perjalanan pendigitalan ini, menyokong usaha Petronas untuk menghubungkan semua platform dan kemudahan luar pesisirnya dengan teknologi inovatif dan penyelesaian digital tersuai yang akan meningkatkan prestasi operasinya sambil mengekalkan standard keselamatan yang tinggi.

 

"Kami berharap dapat membuka lebih banyak sinergi dan kemungkinan baharu daripada kerjasama ini," katanya. - DagangNews.com