Ekuinas beri komitmen tambahan RM100 juta kepada dana Dana Asas bagi menyokong syarikat Bumiputera | DagangNews Skip to main content

Ekuinas beri komitmen tambahan RM100 juta kepada dana Dana Asas bagi menyokong syarikat Bumiputera

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 28 Mei - Ekuiti Nasional Bhd (Ekuinas), sebuah firma ekuiti milik kerajaan memberikan komitmen tambahan sebanyak RM100 juta kepada Dana Asas II.

 

Kumpulan itu berkata, tranche kedua Dana Asas yang dilancarkan dengan dana sebanyak RM100 juta pada Mac 2023 akan menyokong lebih banyak syarikat Bumiputera pasaran pertengahan dengan pertumbuhan tinggi.

 

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir berkata, Ekuinas juga menyasarkan untuk berkembang menjadi pemberi kredit swasta dengan dana sebanyak RM800 juta.

 

"Model pinjaman langsung ini akan meluaskan spektrum pembiayaan Ekuinas, melengkapkan pelaburan ekuiti persendirian sedia ada kami dalam menyokong pertumbuhan dan keperluan tersuai bagi syarikat berpotensi tinggi dan pertumbuhan tinggi,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Dalam satu kenyataan sempena pengumuman keputusan tahun kewangannya 2023, Syed Yasir berkata, 2023 merupakan tahun yang mencabar berikutan kesan geopolitik dan makroekonomi yang meninggalkan kesan kepada ekonomi tempatan dan global.

 

ekuinas
Datuk Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir

 

Bagaimanapun, beliau berkata, Ekuinas sedang melihat usaha pelaburan strategik dan pelupusan dijalankan semasa 2023 yang mencabar membuahkan hasil pada separuh pertama 2024.

 

"Usaha kami dalam melengkapkan perjanjian menjadi jelas pada separuh pertama tahun ini; kami melepaskan 50.2% pegangan kami dalam Icon Offshore Bhd pada Mac 2024, menggunakan modal daripada Dana Tranche IV kami dengan pemerolehan 80% dalam Symbiotica Speciality Ingredients Sdn Bhd pada April 2024 dan komited 52% daripada modal untuk Dana Asas dengan pelaburan kedua kami daripada dana dalam Mizou Holdings Sdn Bhd awal bulan ini.

 

"Dalam agenda penciptaan nilai kami, Ekuinas menggiatkan inisiatif bagi mengukuhkan syarikat portfolio kami pada masa hadapan, termasuk meningkatkan pendigitalan, mencipta rumusan inovatif bagi mengurus pelanggan, daripada dalam kedai kepada platform dalam talian, seperti media sosial dan e-dagang,” katanya.

 

Bagi tahun berakhir 31 Disember 2023 (FY23) pelaburan langsung komited terkumpul Ekuinas mencecah RM4.1 bilion. Pertumbuhan hasil tahun ke tahun keseluruhan bagi syarikat portfolio ialah 7%.

 

Exabytes dan Medispec mencapai pertumbuhan hasil yang mengagumkan masing-masing sebanyak 22.5% dan 15.4%.

 

Walaupun pendapatan keseluruhan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) untuk syarikat portfolio menguncup sebanyak 7%, Orkim mencatatkan pertumbuhan sebanyak 8.9%, dan Kumpulan Pendidikan Ekuinas menyaksikan peningkatan yang luar biasa sebanyak 65.3%. - DagangNews.com