FGV catat kerugian bersih RM13.49 juta pada suku pertama 2024, harga sawit rendah antara punca | DagangNews Skip to main content

FGV catat kerugian bersih RM13.49 juta pada suku pertama 2024, harga sawit rendah antara punca

FGV Holdings catat kerugian bersih lebih RM13 juta manakala pendapatan merosot 1% bagi suku pertama 2024. Gambar hiasan FGV Logistics
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Mei - FGV Holdings Bhd mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM13.49 juta pada suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (1QFY24) berbanding keuntungan selepas cukai sebanyak RM12.09 juta setahun sebelumnya.

 

Pendapatan Kumpulan bagi suku berkenaan pula merosot sebanyak 1% kepada RM4.54 bilion berbanding RM4.59 bilion pada 1QFY23.

 

FGV dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia berkata, ini berikutan harga purata minyak sawit mentah yang lebih rendah sebanyak RM3,907 setiap tan  pada suku semasa.

 

"Keuntungan Kumpulan sebelum zakat dan cukai merosot kepada RM49.67 juta untuk suku tahun semasa berbanding RM59.86 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya. Ini disebabkan terutamanya oleh kerugian yang ditanggung dalam bahagian perladangan pada suku semasa.

 

"Namun begitu, penurunan dalam keuntungan sebahagiannya dikurangkan oleh peningkatan prestasi dalam Bahagian Gula dan Minyak & Lemak pada suku semasa," katanya hari ini.

 

Sementara itu kata FGV, bahagian perladangan mencatatkan kerugian sebanyak RM62.14 juta berbanding keuntungan sebanyak RM58.32 juta pada suku yang sama tahun lalu. 

 

Bahagian Minyak & Lemak mencatatkan keuntungan yang lebih rendah sebanyak RM26.65 juta berbanding RM63.61 juta pada suku sebelumnya yang mana penurunan ini disebabkan oleh margin rendah yang ketara ditambah dengan volum jualan lebih rendah.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Untung bersih FGV jatuh 92% kepada RM103 juta pada FY23 akibat kelemahan harga minyak sawit mentah

 

fgv

 

"Bahagian gula pula mencatatkan keuntungan sebanyak RM67.17 juta, lebih tinggi berbanding RM54.28 juta dalam suku sebelumnya disebabkan oleh harga jualan purata yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, peningkatan keuntungan ini sebahagiannya berdepan oleh kos input yang tinggi terutamanya dalam gula mentah dan gas asli," jelasnya.

 

Mengenai prospek masa depan, FGV menjangkakan prestasi yang memuaskan pada tahun kewangan 2024 (FY24), sejajar dengan ramalan pergerakan harga CPO.

 

Syarikat tersebut mencatatkan bahawa industri minyak sawit mengjangkakan harga CPO akan kekal di atas RM3,800 setiap tan pada separuh pertama tahun 2024 (1H24), sebelum berkurangan apabila pengeluaran pulih.

 

Walau bagaimanapun, ia berkata, potensi peralihan kepada La Niña pada akhir tahun boleh menyebabkan kekurangan pengeluaran.

 

Oleh itu, julat harga CPO yang diramalkan bagi tahun 2024 adalah antara RM3,800 hingga RM4,000 setiap tan.

 

"Dalam operasi perladangan kami, kami akan terus memberi keutamaan kepada aktiviti penambahbaikan hasil.

 

"Ini melibatkan pemantauan rapat menuai tanaman dan memperluaskan jentera untuk pengangkutan tandan buah segar," katanya.

 

Menurut FGV, bahagian logistik pula sedang meneroka peluang pengembangan pasaran dengan meningkatkan kapasiti pukalnya dan menguruskan volum produk bernilai tinggi termasuk produk tenaga boleh diperbaharui premium.

 

"Strategi ini melibatkan mempelbagaikan pengendalian produk untuk mengurangkan kesan turun naik dalam pengeluaran sawit ke atas tonase keseluruhan," ujarnya. - DagangNews.com