FM Global Logistics diramal berdepan prospek mencabar kesan prestasi tidak menentu segmen pengangkutan laut, udara | DagangNews Skip to main content

FM Global Logistics diramal berdepan prospek mencabar kesan prestasi tidak menentu segmen pengangkutan laut, udara

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 28 Mei - FM Global Logistics Bhd diramal berdepan prospek mencabar didorong prestasi tidak menentu bagi segmen pengangkutan laut dan udara tetapi diimbangi pertumbuhan positif dalam pengangkutan darat serta logistik pihak ketiga (3PL). 

 

RHB Investment berkata, prospek pengangkutan laut dan udara yang masing-masing menyumbang 58% dan 7.8% daripada hasil keuntungan kasar kumpulan pada 3QFY24 dibayangi kelemahan permintaan dan prestasi yang hambar.

 

"Walaupun kenaikan kadar pengangkutan laut akibat ketegangan dalam krisis Laut Merah, kumpulan itu berjaya menyampaikan kenaikan ini kepada pelanggan, menyebabkan kesan neutral terhadap kewangannya. 

 

"Bagaimanapun, terdapat potensi untuk peluang penetapan harga yang lebih baik jika permintaan meningkat dengan ketara," katanya dalam satu nota kajian.

 

Terdahulu, pendapatan teras bagi 3QFY24 adalah pada RM8.7 juta menjadikan angka 9MFY24 kepada RM26.8 juta, 74% daripada anggaran FY24 firma penyelidikan itu. 

 

RHB Investment berkata, jumlah pengangkutan laut, udara dan darat pada 9MFY24 adalah pada 84,007 TEU, 6.401 juta kg dan 12,361 TEU setiap satu, menyumbang 80%, 65% dan 88% daripada anggaran FY24.

 

Katanya, berbanding 9MFY23, pengangkutan laut, udara dan darat menyaksikan perubahan -5.2%, -23.3% dan +23.7% dari tahun ke tahun.

 

"Walaupun jumlah pengangkutan udara terus mencatatkan penurunan, untung kasar 9MFY24 meningkat 8.2%, hasil sumbangan daripada kerja-kerja projek (iaitu pergerakan bahagian pesawat). 

 

"Isipadu muatan kontena penuh (FCL) 3Q24 secara relatifnya stabil pada 24,276 TEU dengan FCL laut yang lebih rendah diimbangi oleh pertumbuhan 38% yang teguh dalam FCL darat," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'neutral' dengan harga sasaran (TP) 69 sen sesaham. - DagangNews.com