G3 Global lantik bekas KSU Kementerian Pendidikan sebagai pengerusi | DagangNews Skip to main content

G3 Global lantik bekas KSU Kementerian Pendidikan sebagai pengerusi


KUALA LUMPUR 4 Jan – G3 Global Berhad melantik veteran perkhidmatan awam Malaysia, Dato’ Sri Alias Ahmad sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bebas dan Pengerusi berkuat kuasa 4 Januari 2022.

 

Beliau menggantikan Datuk Wan Khalik Wan Muhammad yang telah meletak jawatan hari ini sebagai Pengarah Syarikat dan Pengerusi Eksekutif Lembaga Pengarah.

 

Alias, yang pernah berkhidmat sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan (KPM) sebelum bersara pada 22 Mei 2018, berharap dapat bekerjasama rapat dengan ahli Lembaga Pengarah dan pengurusan G3 Global.

 

Menurut G3 Global dalam kenyataannya, Alias akan berusaha untuk memberikan pengalaman dan pandangan yang dikumpulnya sepanjang tempoh berkhidmat dengan kerajaan Malaysia dalam pelbagai kapasiti dan jabatan.

 

Berumur 63 tahun, Alias memiliki ijazah sarjana muda dalam pengajian Sastera dan Sains Sosial serta sarjana dalam pengajian Strategik dan Pertahanan dari Universiti Malaya.

 

Selain itu, beliau memiliki pelbagai diploma dan sijil daripada institusi lain termasuk Universiti Oxford, United Kingdom.

 

Beliau telah berkhidmat selama 34 tahun dalam perkhidmatan awam Malaysia dan telah memegang banyak jawatan penting dalam kerajaan.

g3
                    Dato’ Sri Alias Ahmad

 


Beberapa jawatan utama yang disandang termasuk Ketua Pengarah Jabatan Imigresen (2010-2014), KSU Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) (2014-2016), Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) (2016) , dan KSU KPM (2016-2018).

 

Jabatan lain yang pernah beliau berkhidmat termasuk Pejabat Perdana Menteri, Kementerian Dalam Negeri (KDN), dan Jabatan Keselamatan Negeri.

 

Pengarah Urusan G3 Global, Dirk Quinten berkata, dengan pengalaman luas dan kredibiliti yang dimiliki oleh Alias, beliau yakin G3 Global akan terus berkembang maju sebagai peserta yang dinamik dan berdaya saing dalam industri ia terlibat dalam, seperti kecerdasan buatan (AI) dan penjagaan kesihatan.


 

G3 Global, Dirk Quinten
                                                                                                 Dirk Quinten

 


Perkembangan menarik telah berlaku di G3 Global baru-baru ini; bermula apabila Syarikat membuat pengumuman pada 26 November 2021 yang menunjukkan Datuk Seri Aminul Islam Abdul Nor (lebih dikenali sebagai Datuk Seri Mohd Amin) telah muncul dengan 25% kepentingan dalam G3 Global, dan telah dijadikan pengarah eksekutif bagi Syarikat.

 

Mohd Amin ialah pengasas dan pengerusi firma teknologi Bestinet Sdn Bhd, yang menyediakan penyelesaian teknologi maklumat untuk menguruskan buruh asing untuk semua pihak berkepentingan.

 

Berikutan itu, G3 Global pada 8 Disember 2021 mencadangkan untuk mempelbagaikan perniagaan berkaitan sektor penjagaan kesihatan, termasuk pengedaran kit ujian COVID-19.

 

Ini dilakukan melalui Bestinet Healthcare Sdn Bhd, anak syarikat milik 51% G3 Global, dan dengan tempahan ada di tangan untuk 2 juta kit ujian, anak syarikat G3 mempunyai permulaan yang menjanjikan. EGM akan dijalankan untuk kelulusan pemegang saham pada awal 2022.

 

Syarikat sedang bergerak untuk mengalihkan tumpuannya kepada AI dan penyelesaian penjagaan kesihatan berasaskan teknologi maklumat lain.

 

Di sebalik penjualan kit ujian, perniagaan penjagaan kesihatan G3 Global juga akan meneroka potensi besar AI dalam penjagaan kesihatan, terutamanya dalam bidang diagnosis penjagaan kesihatan. – DagangNews.com