Gadang rayu EPU ketepikan keperluan ekuiti Bumiputera dalam pengambilan tanah Kwasa Damansara | DagangNews Skip to main content

Gadang rayu EPU ketepikan keperluan ekuiti Bumiputera dalam pengambilan tanah Kwasa Damansara

KUALA LUMPUR 24 April - Gadang Holdings Bhd berkata ia akan merayu kepada Unit Perancang Ekonomi (EPU) untuk mengenepikan keperluan ekuiti Bumiputera bagi memudahkan pemilikan tanah seluas 21.08 ekar di Kwasa Damansara.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, pemaju pembina dan hartanah itu berkata EPU pada Isnin menolak cadangan pengambilalihannya kerana ia tidak memenuhi keperluan pemilikan ekuiti Bumiputera 30%.

 

"Pembeli akan mengemukakan rayuan kepada EPU untuk mengetepikan keperluan ekuiti Bumiputera," tambah kumpulan itu.

 

Gadang telah pada November 2023 memeterai perjanjian dengan Kwasa Development (3) Sdn Bhd (KD3) untuk mengambil alih tanah di Kwasa Damansara pada harga RM114.78 juta, atau RM125 sekaki persegi, untuk dibangunkan menjadi projek kediaman.

 

 

kwasa

 

 

Kwasa Land Sdn Bhd, pemaju induk perbandaran Kwasa Damansara dan induk KD3, telah menganugerahkan hak pembangunan plot, yang dikenali sebagai R3-1, kepada Gadang pada 2017.

 

 

Sejumlah RM76.40 juta telah pun dibayar oleh Gadang kepada KD3 sebagai sebahagian daripada perjanjian hak pembangunan yang dimeterai oleh kedua-dua pihak pada 2017.

 

Baki RM38.38 juta daripada harga belian masih belum dibayar, sementara menunggu kelulusan EPU tertunggak, kata Gadang dalam pemfailan awal pada 1 April.

 

Selepas itu, KD3 telah memberi Gadang lanjutan masa sebulan untuk membayar harga belian baki dengan faedah pembayaran lewat sebanyak 7% setahun.

 

Saham di Gadang menjelaskan setengah sen atau 1.28% lebih tinggi pada 40 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM283.8 juta. - DagangNews.com