Hasil jualan UEM Sunrise naik 38% YoY kepada RM232.6 juta, susulan kelarisan projek perumahan | DagangNews Skip to main content

Hasil jualan UEM Sunrise naik 38% YoY kepada RM232.6 juta, susulan kelarisan projek perumahan

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Mei – UEM Sunrise Berhad meraih jualan sebanyak RM232.6 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (1Q 2024), penambahbaikan 38% tahun ke tahun (YoY), atau RM64 juta secara positif mencerminkan permintaan kukuh untuk hartanah harga berpatutan antara RM500,000 hingga RM1 juta seunit di wilayah Tengah dan Selatan.

 

Projek perdana di wilayah Tengah seperti The MINH di Mont'Kiara, The Connaught One di Taman Connaught, Residensi ZIG di Kiara Bay dan KAIA Heights di Seri Kembangan, dan Senadi Hills untuk wilayah Selatan, secara kolektif menyumbang kepada jumlah jualan Syarikat, menandakan permintaan hartanah asas yang sihat di sebalik aktiviti promosi yang menarik.

 

Pada suku yang ditinjau, momentum komersial yang kukuh berlaku di seluruh Aset Pelaburan hartanah apabila kadar penghunian meningkat, yang menghasilkan pendapatan sewa dan hotel yang lebih tinggi.

 

Pendapatan syarikat sebanyak RM225.0 juta, sebahagian besarnya didorong oleh pembangunan hartanah, banyak disumbangkan oleh kemajuan projek termasuk Residensi Allevia di Mont'Kiara dan KAIA Heights di Seri Kembangan dalam wilayah Tengah, serta pembangunan di Senadi Hills dan Aspira Gardens di Iskandar Puteri, petunjuk pelaksanaan operasi yang kukuh.

 

Sumbangan hasil disokong lagi oleh penjualan tanah bukan strategik RM48 juta selaras dengan strategi meraih kewangan asetnya yang berterusan.

 

Keuntungan kasar syarikat berkurangan kepada RM70.3 juta, bersamaan dengan margin keuntungan kasar sebanyak 31% manakala keuntungan operasi berjumlah RM32.0 juta.

 

Ini sebahagiannya disebabkan oleh jualan yang lebih tinggi dan perbelanjaan pemasaran untuk kempen promosi untuk projek yang sedang dijalankan, serta pengiktirafan penjimatan kos projek yang lebih tinggi daripada projek yang telah siap dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Selaras dengan perkara di atas, Syarikat melaporkan keuntungan yang lebih rendah selepas cukai dan bukan kawalan
faedah sebanyak RM8.2 juta bagi suku semasa. Walaupun menghadapi cabaran ini, Syarikat mengekalkan daya tahan kewangannya dengan nisbah penggearan kasar dan bersih masing-masingnya sebanyak 0.62 kali dan 0.47 kali.

 

Inventori terutamanya, berkurangan sebanyak 33% YoY kepada RM118 juta daripada RM176 juta pada suku pertama 2023, menunjukkan strategi inventori yang berkesan.

 

Baki tunai kekal teguh pada RM1.0 bilion setakat 31 Mac 2024 menggariskan komitmen Syarikat dalam mengekalkan kunci kira-kira yang kukuh.

 

Jualan belum dibil berjumlah RM2.6 bilion, yang dijangka diiktiraf dengan ketara dalam tempoh 18 hingga 36 bulan akan datang, menunjukkan saluran paip hasil yang stabil untuk meletakkan Syarikat untuk pertumbuhan masa depan dan kelestarian.
 

 

Sufian Abdullah
                          Sufian Abdullah

 

 

Mengulas mengenainya, Ketua Pegawai Eksekutif Sufian Abdullah berkata, walaupun permulaan yang `lembut' untuk
pada tahun itu, UEM Sunrise terus menunjukkan daya tahan dan kebolehsuaiannya sambil memanfaatkan peluang pertumbuhan.

 

"Tumpuan strategik kami pada berpaksikan pelanggan dan mampan perkembangan telah menjadi pemacu utama prestasi kami.

 

“Kami berbesar hati untuk meluaskan usaha pembangunan kami dengan perkongsian baharu mengenai pembangunan Taman Perindustrian Tenaga Boleh Diperbaharui (RE) seluas 40 ekar untuk mempertingkatkan lagi nilai hartanah kami di wilayah Selatan”, tambahnya.


Syarikat terus memajukan keutamaan strategiknya selaras dengan tiga fasa pelan pemulihan strategik dan Pelan Transformasi yang baru diperkenalkan, U2030, bertujuan untuk menjadi "pemain hartanah yang seimbang".

 

Ini memerlukan pendekatan tertumpu untuk memastikan saluran paip pelancaran produk yang berdisiplin sepanjang 2024, dengan sasaran pelancaran GDV sebanyak RM0.8 bilion.

 

Pelancaran ini akan menampilkan produk berharga antara RM500,000 hingga RM1 juta setiap unit, mencerminkan komitmennya untuk menawarkan hartanah yang munasabah dan boleh dicapai kepadanya pelanggan.

 

Selain itu, Syarikat akan mengutamakan meningkatkan trajektori jualan Symphony Hills dan Serene Heights melalui pengenalan fasa baharu, disokong oleh inventori yang jelas rancangan pengurangan untuk mencapai sasaran Jualannya sebanyak RM1 bilion untuk tahun kewangan semasa - DagangNews.com