HLIB pilih talian tetap berbanding sambungan tanpa wayar sebagai penerima manfaat utama penggunaan 5G | DagangNews Skip to main content

HLIB pilih talian tetap berbanding sambungan tanpa wayar sebagai penerima manfaat utama penggunaan 5G

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Jan - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research mengekalkan saranan 'neutral' terhadap sektor telekomunikasi dan memilih talian tetap berbanding sambungan tanpa wayar sebagai penerima manfaat utama penggunaan 5G.

 

Firma penyelidikan itu yakin bahawa pelancaran 5G akan diteruskan tanpa mengira situasi politik atau sama ada dalam model rangkaian borong tunggal (SWN) atau model rangkaian dwi borong (DWN).

 

Mereka juga menjangkakan bahawa rangkaian 5G kedua oleh Entiti B berkemungkinan lebih baik, lebih murah, lebih serasi dan lancar, membawa kepada pelancaran yang lebih pantas dan strategi pergi ke pasaran.

 

"Selain 5G, kami menjangkakan permintaan gentian eksponen akan datang daripada industri pusat data berkembang pesat dalam tempoh tiga tahun akan datang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

HLIB Research memilih Telekom Malaysia Berhad (TM) sebagai pilihan utama disokong oleh harga sasaran yang diperoleh daripada aliran tunai terdiskaun (DCF) tidak berubah sebanyak RM7.18.

 

"Memanfaatkan capaian gentiannya yang luas, TM dilihat sebagai asas kritikal kepada pelancaran 5G kerajaan di bawah inisiatif MyDigital.

 

"Selain itu, TM berada pada kedudukan yang baik sebagai satu-satunya Pembekal Perkhidmatan Awan Malaysia yang paling penting dalam menangani data kerajaan," katanya.

 

HLIB Research juga berkata, impak semakan harga standard mandatori mengenai akses (MSAP) adalah sederhana dan kemungkinan diimbangi oleh peningkatan kadar penggunaan.

 

Hasil dividen syarikat telekomunikasi tidak cukup menarik berbanding kadar faedah bebas risiko untuk merangsang minat domestik dan asing.

 

"Penggabungan Celcom dan Digi dijangka mewujudkan saingan pasaran yang lebih sihat dengan pengurangan harga yang lebih rendah bagi keuntungan bahagian pasaran," katanya. - DagangNews.com