Johor Plantations mulakan operasi komersial loji biometana pertamanya di Johor | DagangNews Skip to main content

Johor Plantations mulakan operasi komersial loji biometana pertamanya di Johor

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Jun - Johor Plantations Berhad memulakan operasi komersial di kilang biometana pertamanya yang terletak di Sedenak, Johor.

 

Loji yang dikaitkan dengan rangkaian pengedaran gas asli Gas Malaysia Berhad (GMB) menandakan pencapaian baharu ke arah cita-cita Johor Plantation untuk menyediakan penyelesaian tenaga mampan selaras dengan Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 7 bagi memastikan akses kepada tenaga mampan dan moden untuk semua.

 

Johor Plantations adalah antara syarikat perintis di Malaysia untuk membina loji biometana dan membekalkannya kepada Gas Malaysia.

 

Perjanjian pembelian gas yang ditandatangani antara anak syarikat Johor Plantations, Kulim Green Energy Venture Sdn Bhd (KGEV) dan anak syarikat GMB, Gas Malaysia Virtual Pipeline Sdn Bhd (GMVP) dirasmikan pada 8 Oktober 2019.

 

Menerusi perjanjian itu, GMVP akan memperoleh biometana daripada KGEV untuk tempoh kontrak 15 tahun yang membolehkannya memperoleh bekalan gas hijau yang stabil.

 

Dengan nilai projek kira-kira RM25 juta, inisiatif itu bertujuan untuk menyampaikan jumlah tahunan minimum 250,000 MMBtu gas biometana kepada GMVP yang juga akan menyumbang kepada ekonomi pekeliling dan menggalakkan tenaga mampan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Gas Malaysia, Ahmad Hashimi Abdul Manap berkata, memandangkan tumpuan perniagaan beralih secara progresif ke arah amalan mampan, mempunyai perkongsian yang betul dengan motivasi yang serupa sememangnya bernilai.

 

"Kami mengharapkan usaha niaga yang berjaya dengan rakan kongsi perniagaan kami dan berharap usaha kami akan menjadi penanda aras, memberi inspirasi dan menggalakkan pengilang minyak sawit lain untuk menerokai tenaga boleh diperbaharui.

 

"Kami mengiktiraf potensi besar dalam tenaga boleh diperbaharui dan berdasarkan latar belakang yang menggalakkan ini, kami berharap dapat memanfaatkannya semasa kami bergerak ke hadapan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sementara itu, Pengarah Urusan Johor Plantations, Mohd Faris Adli Shukery berkata, pelaburan itu sejajar dengan strategi jangka panjang kumpulan dan mencerminkan kepercayaan pihaknya terhadap potensi pengkomersilan biometana.

 

Ia juga menandakan komitmen Johor Plantations untuk mempelbagaikan barisan perniagaan dan menerokai teknologi hijau.

 

"Kami amat percaya bahawa pengeluaran tenaga boleh diperbaharui melengkapkan perniagaan kelapa sawit kami, dan menyumbang bukan sahaja kepada prestasi kewangan kami tetapi juga kepada kelestarian alam sekitar," katanya. - DagangNews.com