Kadar inflasi Brunei 2022 melonjak kepada 3.7 peratus; hanya 1.7 peratus pada 2021 | DagangNews Skip to main content

Kadar inflasi Brunei 2022 melonjak kepada 3.7 peratus; hanya 1.7 peratus pada 2021

BANDAR SERI BEGAWAN 7 Feb - Kadar inflasi berada pada 3.7 peratus pada 2022 berbanding 1.7 peratus pada 2021.

 

Indeks makanan dan minuman bukan alkohol dan bukan makanan meningkat sebanyak 5.1 peratus dan 3.3 peratus.

 

Peningkatan dalam indeks makanan dan minuman bukan alkohol disebabkan terutamanya oleh kenaikan harga daging, menurut laporan terbaharu Jabatan Perancangan Ekonomi dan Statistik (DEPS), Kementerian Kewangan dan Ekonomi Brunei.

 

Sementara itu, peningkatan dalam indeks bukan makanan disebabkan terutamanya oleh kenaikan kos pelbagai barangan dan perkhidmatan serta pengangkutan.

 

Pada Disember 2022, indeks harga pengguna (CPI) meningkat sebanyak 0.4 peratus berbanding November 2022.

 

Kenaikan itu sejajar dengan kenaikan indeks bukan makanan sebanyak 0.5 peratus berikutan kenaikan tambang penerbangan.

 

 

brunei
Orang ramai membeli-belah di pasar malam di Brunei Darulsalam. - Gambar Xinhua

 

 

Selain itu, indeks makanan dan minuman bukan alkohol menunjukkan peningkatan sebanyak 0.01 peratus, disumbangkan terutamanya oleh kenaikan harga bahan input untuk kek, pastri dan biskut.

 

Berbanding Disember 2021, CPI telah meningkat sebanyak 3.3 peratus.

 

Kenaikan dalam perubahan harga tahun ke tahun adalah selari dengan peningkatan dalam makanan dan minuman bukan alkohol; dan harga bukan makanan sebanyak 5.1 peratus dan 2.8 peratus.

 

Kenaikan harga makanan dan minuman bukan alkohol adalah disebabkan oleh kenaikan harga makanan seperti daging sebanyak 11.1 peratus; ikan dan makanan laut pada 6.6 peratus; dan beras dan bijirin 6.4 peratus.

 

Kenaikan harga daging terutama bagi daging ayam adalah disebabkan kos makanan ayam yang tinggi.

 

Sementara itu, peningkatan dalam ikan dan makanan laut, terutamanya ikan segar, adalah disebabkan oleh keadaan cuaca yang tidak menentu. Peningkatan beras dan bijirin disebabkan terutamanya oleh kenaikan harga bahan input untuk kek, pastri dan biskut.

 

Kenaikan harga komponen bukan makanan didorong oleh pelbagai barangan dan perkhidmatan 13.4 peratus; restoran dan hotel 4.8 peratus; dan pengangkutan 4.2 peratus.

 

Harga pelbagai barangan dan perkhidmatan meningkat terutamanya disebabkan oleh kenaikan harga insurans kenderaan yang dipengaruhi oleh harga pasaran kereta.

 

Kenaikan harga restoran dan hotel adalah sejajar dengan kenaikan kos perkhidmatan katering kontrak.

 

Sementara itu, kenaikan harga pengangkutan disebabkan terutamanya oleh kenaikan harga kenderaan bermotor dan tambang penerbangan. CPI ialah ukuran perubahan harga barangan dan perkhidmatan yang dibayar oleh pengguna dalam tempoh tertentu dan disusun setiap bulan.

 

Senarai barangan dan perkhidmatan dalam IHP adalah berdasarkan purata perbelanjaan setiap isi rumah daripada Tinjauan Perbelanjaan Isi Rumah (HES).

 

Laporan penuh CPI untuk Disember dan Tahunan 2022 boleh didapati daripada laman web rasmi DEPS. - DagangNews.com