Kebimbangan terhadap rasuah, cukai baharu kian meningkat dalam kalangan rakyat Malaysia - Tinjauan Ipsos | DagangNews Skip to main content

Kebimbangan terhadap rasuah, cukai baharu kian meningkat dalam kalangan rakyat Malaysia - Tinjauan Ipsos

Dalam edisi terbaru, separuh daripada responden Malaysia berkata rasuah kewangan dan politik menjadi kebimbangan manakala 38% menyenaraikan inflasi. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 April — Majoriti rakyat Malaysia yang ditinjau masih percaya negara berada di trajektori yang betul tetapi jumlah mereka telah menurun hampir satu pertiga berbanding setahun lalu, menurut kaji selidik terbaharu Ipsos.

 

Dalam keputusan tinjauan pendapat terbaharu firma penyelidikan pasaran bertajuk "Apa Membimbangkan Rakyat Malaysia" (What Worries Malaysians) yang diterbitkan semalam, 53% responden berkata pada Mac bahawa mereka secara amnya bersetuju dengan hala tuju negara, berbanding 74% dari Januari 2023.

 

Daripada 47% yang mengatakan mereka tidak bersetuju (meningkat daripada 26% pada awal 2023), kebanyakannya menyebut kebimbangan mengenai rasuah dan cukai baharu.

 

 

 

 

ipsos

 

“Rakyat Malaysia yang percaya bahawa negara sedang menuju ke landasan yang salah semakin meningkat. Tidak lama lagi, lebih ramai rakyat Malaysia mungkin bersikap pesimis berbanding optimistik terhadap hala tuju negara.

 

“Ini sangat berbeza dengan Januari 2023, apabila tiga perempat daripada populasi yang dikaji menunjukkan bahawa mereka percaya negara berada di landasan yang betul,” kata pengarah urusan Ipsos Malaysia Arun Menon dan pengurus penyelidikan hal ehwal awam Ipsos Atticus Poon dalam satu kenyataan.

 

Tinjauan Ipsos mendapati sentimen orang ramai tentang negara itu mula menurun pada 2023 selepas paras tertinggi pada Januari 2023 berikutan pilihan raya umum ke-14.

 

Dalam tahun-tahun selepas pandemik, rakyat Malaysia telah menyenaraikan kebimbangan utama mereka sebagai rasuah kewangan/politik dan inflasi.

 

Kini, cukai telah menjadi salah satu daripada lima kebimbangan utama, yang menyaksikan peningkatan ketara sebanyak 12% daripada Mac 2023.

 

Dalam edisi terbaru, separuh daripada responden Malaysia berkata rasuah kewangan dan politik menjadi kebimbangan manakala 38% menyenaraikan inflasi.

 

Pengangguran, kemiskinan, ketidaksamaan sosial dan cukai adalah kebimbangan terbesar seterusnya.

 

ipsos


Kerajaan telah menaikkan beberapa cukai dan memperkenalkan yang lain sejak 2023, terutamanya menaikkan cukai perkhidmatan daripada 6 kepada 8 peratus bulan lepas.

 

Kebimbangan rakyat Malaysia menjejaki purata global, walau bagaimanapun, dengan sedikit kebimbangan tempatan tentang jenayah dan keganasan.

 

“Walaupun kebimbangan utama penduduk di seluruh dunia secara amnya serupa, lebih separuh daripada rakyat Malaysia secara khusus menunjukkan pembetulan kewangan dan politik sebagai kebimbangan utama mereka.

 

"Kebimbangan terhadap cukai adalah satu lagi isu yang semakin meningkat, terutamanya jika dibandingkan dengan tempoh yang sama tahun lepas," kata eksekutif Ipsos.

 

Keyakinan pengguna suku tahunan telah menurun daripada 54% kepada 49% sepanjang tahun lalu, dengan penurunan ketara pada suku keempat 2023.

 

ipsos


Sebaliknya, purata global kekal malar, berlegar antara 48% dan 49%. Walaupun keyakinan pengguna stabil dalam dua bulan pertama tahun ini, ia jatuh 4.2% bulan ke bulan pada Mac.

 

“Keyakinan yang merosot dicerminkan dalam keyakinan pengguna, yang mengikuti arah aliran yang sama dari Q1’23. Memandangkan bulan-bulan penuh harapan dalam Tahun Baru telah reda, lebih ramai rakyat Malaysia telah menjadi sangat bimbang tentang keadaan kewangan mereka dan sangat bimbang tentang perbelanjaan,” kata Menon dan Poon.

 

Tinjauan Ipsos dijalankan setiap bulan di 32 negara melalui sistem portal dalam talian, dengan 500 rakyat Malaysia ditinjau. - DagangNews.com