Kelonggaran dasar monetari AS dijangka manfaatkan pasaran Asia termasuk Malaysia | DagangNews Skip to main content

Kelonggaran dasar monetari AS dijangka manfaatkan pasaran Asia termasuk Malaysia

US Federal Reserve
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 9 Sept -  UOB Global Economics & Markets Research menjangka kelonggaran dasar monetari Rizab Persekutuan AS akan menggalakkan pengagihan semula aliran dana global kepada pasaran Asia yang sedang pesat membangun, termasuk Malaysia, memandangkan daya tahan makro rantau itu.

 

Dalam nota makro pada hari Isnin, firma penyelidikan itu berkata, bank pusat serantau mungkin diberi skop untuk melonggarkan dasar monetari mereka apabila pelonggaran monetari yang lebih luas merentas ekonomi maju bermula.

 

Bagaimanapun, ia menjangka Bank Negara Malaysia (BNM) akan melanjutkan tempoh jeda dalam kadar dasar semalaman (OPR) sehingga 2024 dan 2025, yang mungkin menghasilkan perbezaan kadar faedah yang lebih baik.

 

Ini berikutan pandangan BNM akan terus berwaspada terhadap kesan perubahan dasar subsidi domestik, potensi kesan pusingan kedua permintaan domestik yang teguh dan keadaan pasaran buruh yang menggalakkan terhadap inflasi pada suku akan datang, kata firma penyelidikan itu.

 

“Memandangkan lebih banyak bank pusat memulakan kitaran pelonggaran, OPR yang stabil akan memberikan sokongan kepada ringgit. 

 

"Kami meramalkan dolar AS/MYR 4.28 pada suku keempat 2024 (4Q2024), 4.24 pada 1Q2025 dan 4.20 pada 2Q2025,” katanya.

 

Walau bagaimanapun, UOB juga menjelaskan keuntungan selanjutnya dalam ringgit tidak mungkin diteruskan pada kadar yang sama seperti pada Ogos, memandangkan pelabur mungkin beralih kepada mata wang serantau lain yang masih ketinggalan dalam pemulihan terhadap dolar AS.

 

Aliran masuk portfolio asing ke Malaysia mencecah paras tertinggi dalam tempoh 13 bulan pada Ogos, apabila pelabur asing terus memasuki pasaran modal Malaysia pada kadar belian yang rekod.

 

Untuk konteks, pembelian ekuiti pelabur asing meningkat lagi kepada paras tertinggi selama 29 bulan sebanyak RM2.5 bilion pada Ogos, berbanding RM1.3 bilion pada Julai, manakala pembelian sekuriti hutang mencecah RM9 bilion berbanding RM7.8 bilion.

 

Aliran masuk portfolio asing yang lebih tinggi meningkatkan rizab asing bank pusat kepada AS$116.8 bilion pada akhir Ogos, paras tertinggi sejak Disember 2021.- DagangNews.com