Sektor REIT runcit dijangka terus berdepan cabaran kesan perbelanjaan pengguna lemah, peningkatan inflasi - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Sektor REIT runcit dijangka terus berdepan cabaran kesan perbelanjaan pengguna lemah, peningkatan inflasi - Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Sept - Sektor amanah pelaburan hartanah (REIT) runcit dijangka terus berdepan cabaran daripada kenaikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kepada 8%, perbelanjaan pengguna yang lemah, peningkatan inflasi serta rasionalisasi subsidi bahan api.

 

Kenanga Research berkata, sebahagian daripada kesan itu bagaimanapun berjaya dikurangkan didorong penangguhan cukai barangan mewah dan kehadiran semula pelancong antarabangsa. 

 

Katanya, kenaikan gaji penjawat awam sebanyak 13% yang diumumkan baru-baru ini yang akan berlaku pada Disember 2024 dijangka membantu meningkatkan perbelanjaan pengguna.

 

"Kami lebih menyukai REIT runcit dengan pusat beli-belah di lokasi strategik dan pada masa sama kekal berhati-hati terhadap segmen pejabat," katanya dalam satu nota kajian.

 

Pilihan utama firma penyelidikan itu ialah KLCC REIT dengan penarafan 'outperform' dan harga sasaran (TP) sebanyak RM8, dan Pavilion REIT dengan saranan 'outperform' dengan TP RM1.59 sesaham.

 

Kenanga Research berkata, dua pusat beli-belah baharu yang akan dibuka tahun ini dan pada separuh kedua 2025, termasuk Pavilion Damansara Heights (Fasa 2) dan 118 Mall.

 

Penyertaan baharu ini mengikuti pembukaan The Exchange TRX dan Pavilion Damansara Heights (Fasa 1) pada separuh kedua 2023.

 

Kadar penghunian runcit dikekalkan, dengan sedikit peningkatan dalam kadar sewa. Pada suku pertama 2024, kadar penghunian runcit adalah 77.6%, meningkat daripada 76.4% pada suku keempat 2023.

 

"Kadar sewa antara REIT runcit meningkat kira-kira 3% tahun ke tahun," katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, pasaran pejabat juga melihat perkembangan baharu.

 

Katanya, lima bangunan pejabat baharu dijangka siap pada separuh pertama tahun ini, menambah kira-kira 1.4 juta kaki persegi ruang kepada stok sedia ada di Lembah Klang. 

 

Ini termasuk Menara Felcra dan pejabat The Exchange TRX oleh Lendlease.

 

"Walaupun terdapat penambahan baharu ini, penghunian pejabat dan kadar sewa telah dikekalkan dengan adil.

 

"Untuk makluman, suku pertama 2024 menyaksikan kadar penghunian sebanyak 72%, meningkat sedikit daripada 71.9% pada suku sebelumnya. 

 

"Sektor pertumbuhan tinggi seperti teknologi dan kewangan mendorong permintaan untuk ruang pejabat, tetapi pasaran kekal tidak seimbang," katanya.

 

Mengambil kira pasaran semasa, Kenanga Research menurunkan penarafan CapitaLand Malaysia Trust kepada 'underperform' dan Sunway REIT kepada 'market perform' selepas kenaikan harga saham baru-baru ini.- DagangNews.com