Kerajaan UK mengesahkan piawaian bebas penebangan hutan Malaysia dalam sektor minyak sawit | DagangNews Skip to main content

Kerajaan UK mengesahkan piawaian bebas penebangan hutan Malaysia dalam sektor minyak sawit

PEMERHATI industri mengalu-alukan keputusan kerajaan UK yang  mengesahkan Malaysia melaksanakan piawaian mandatori bebas penebangan hutan di dalam operasi minyak sawitnya yang digunapakai oleh semua sektor termasuk pasaran makanan manisan.

 

Secara ketara, Suruhanjaya Perdagangan dan Pertanian (TAC) Britain juga mengesyorkan kepada Kerajaan UK supaya skim pensijilan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO) dan Peraturan-Peraturan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (Pelesenan) 2005 harus diterima sebagai alat pematuhan yang terbukti untuk peraturan Usaha Wajar UK yang ditetapkan di dalam Akta Alam Sekitar UK.

 

"Kebimbangan industri yang lebih luas telah dibangkitkan oleh kumpulan alam sekitar berkaitan penggunaan minyak sawit yang telah membawa kepada isu penebangan hutan yang meluas di beberapa kawasan global," tulis Neill Barston dalam Confectionery Production, yang dianggap sebagai penerbitan bulanan terkemuka antarabangsa untuk konfeksi, coklat, industri manisan, roti dan snek sejak 1934.

 

"Bagaimanapun, sektor ini telah memberi maklum balas dalam beberapa tahun kebelakangan ini dengan penekanan yang lebih besar terhadap kaedah penuaian mampan."

 

TAC sebelum ini telah memberikan penilaian terbarunya kepada Kerajaan UK berikutan kejayaan perundingan UK untuk menyertai Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP).

 

Ini termasuk 11 negara yang menjadi ahli, menjadikannya perjanjian perdagangan bebas terbesar di dunia – dengan UK bersedia untuk membuat konsesi kepada negara CPTPP, termasuk Malaysia. Eksport minyak sawit Malaysia ke UK akan menjadi sifar tarif sebagai sebahagian daripada perjanjian itu.

 

Analisis TAC mengkaji perubahan ini secara khusus dan menyokong cadangan tarif sifar untuk eksport minyak sawit Malaysia di masa hadapan ke pasaran British.

 

 

parafrasa

 

 

Minyak emas

Laporan TAC mengunjurkan manfaat kepada pengeksport Malaysia dan pengguna UK apabila Malaysia menjadi pembekal minyak sawit yang lebih besar kepada pasaran UK berikutan perjanjian perdagangan CPTPP.

 

Tambahan pula, TAC UK dilaporkan diminta menganalisis keadaan, yang sebahagiannya disebabkan penentangan terhadap penggunaan minyak sawit daripada kumpulan alam sekitar. Greenpeace dan NGO tradisional anti-perdagangan lain menentang pemotongan tarif minyak sawit, dengan mendakwa bahawa tanpa bukti, kadar penebangan hutan boleh meningkat.

 

Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan oleh hab dalam talian seluruh industri My Palm Oil Policy, Setiausaha Perniagaan & Perdagangan UK Kemi Badenoch dilaporkan telah menolak tentangan sedemikian, menjelaskan kepada Sky News bahawa "minyak sawit adalah produk yang hebat, ia dalam banyak perkara yang kami gunakan” dan memberi-dan-menerima itu adalah bahagian biasa dalam rundingan perdagangan.

 

Pakar perdagangan dan kemampanan TAC juga telah meneliti tuntutan daripada NGO (pertubuhan bukan kerajaan) dan menolaknya.

 

Mendengar analisis pakar - bukannya kempen partisan - adalah elemen penting kepada tadbir urus yang baik. Kepakaran luas TAC termasuk Profesor Undang-undang Antarabangsa Universiti Cambridge Prof Lorand Bartels; Dr Andrew Swift yang merupakan salah seorang pakar terkemuka UK dalam ujian makanan dan ubat; dan bekas penasihat kepada kedua-dua kerajaan AS dan UK mengenai undang-undang perdagangan antarabangsa Shanker Singham.

 

“Minyak sawit sebenarnya, adalah salah satu komoditi yang paling diperakui dan paling dikawal selia di mana-mana di dunia: realiti ini digariskan dalam satu lagi penilaian yang berpangkalan di London yang diterbitkan dalam beberapa minggu kebelakangan ini,” tegas Barston dalam Confectionery Production.

 

“Jawatankuasa Audit Alam Sekitar (EAC) House of Commons meneliti isu berkaitan penebangan hutan global dan mendapati minyak sawit Malaysia menjadi peneraju dalam amalan mampan.”

 

 

parafrasa

 

 

Menariknya, Laporan EAC yang ditulis oleh Ahli Parlimen dari beberapa parti politik UK yang berbeza seterusnya membuat kesimpulan bahawa "terdapat peluang untuk belajar daripada pengalaman minyak sawit" kerana komitmen kemampanan "tidak meliputi komoditi lain".

 

Secara ketara, teras komitmen Malaysia terhadap kelestarian minyak sawit ialah piawaian MSPO yang diterima oleh TAC untuk mematuhi peraturan alam sekitar UK seperti Akta Alam Sekitar.

 

“MSPO kini berhak mendapat pengiktirafan rasmi daripada kerajaan yang telah diterima di pasaran – sebagai standard minyak sawit mandatori yang terkemuka,” akui Barston.

 

“Sebagai ‘standard kesahihan’ yang jelas untuk minyak sawit Malaysia, ia adalah alat pematuhan sedia ada dan layak diiktiraf secara rasmi oleh kerajaan UK.” - DagangNews.com