Kesukarelawanan sebagai pemangkin perubahan global: Siswa Hubungan Antarabangsa UniSZA cakna alam sekitar | DagangNews Skip to main content

Kesukarelawanan sebagai pemangkin perubahan global: Siswa Hubungan Antarabangsa UniSZA cakna alam sekitar

Oleh Pravhilan Gunasekaran

DALAM fabrik kemajuan masyarakat, kesukarelawanan muncul sebagai benang yang kuat menenun melalui permaidani transformasi positif.

 

Di sebalik intipati altruistiknya, kesukarelawanan memiliki keupayaan luar biasa untuk bukan sahaja membawa perubahan yang memberi kesan dalam komuniti tempatan tetapi juga menyumbang kepada penyelesaian isu global yang mendesak.

 

Apabila individu yang berdedikasi meminjamkan masa, kemahiran dan semangat mereka untuk berkhidmat kepada orang lain, mereka menjadi ejen pemerkasaan, melibatkan diri secara langsung dengan komuniti untuk menangani keperluan segera dan memupuk rasa tanggungjawab bersama.

 

Inisiatif sukarelawan melangkaui sempadan geografi, merangkumi pendidikan, pembangunan kemahiran dan advokasi, mewujudkan kesan riak yang melangkaui tindakan kebaikan individu.

 

Artikel ini menyelidiki pelbagai cara di mana kesukarelawanan berfungsi sebagai kuasa dinamik, memacu inovasi, kerjasama dan penyelesaian yang mampan untuk membentuk komuniti global yang lebih saling berhubung, berbelas kasihan dan berdaya tahan.

 

Daripada usaha akar umbi kepada pertukaran silang budaya, sukarelawan bukan sahaja bertindak balas terhadap cabaran-mereka secara aktif membentuk naratif perubahan positif, membuktikan bahawa kesan kolektif tindakan individu boleh bergema pada skala global.

 

Persatuan Mahasiswa Hubungan Antarabangsa (IRiSS) UniSZA telah bergiat aktif dalam usaha membawa kesedaran dan perubahan dalam isu alam sekitar yang merupakan sebuah isu global yang perlu dipeduli oleh setiap lapisan masyarakat.

 

Aktiviti kesukarelawanan sebagai salah satu pendekatan yang unik ini telah membantu mahasiswa ini untuk membawa objektif mereka dengan lebih mudah kepada komuniti tempatan dan mudah difahami.

 

Projek Agrofuha yang dijalankan oleh saya sendiri iaitu Pravhilan Gunasekaran sebagai Presiden IRiSS dari Fakulti Undang-Undang dan Hubungan Antarabangsa (FUHA) UniSZA ini telah berjaya menjalankan beberapa siri program yang memfokuskan pelbagai lapisan masyarakat.

 

Antara program yang dijalankan adalah:
 

  1. Kempen Zero Waste di Sekolah


    SMK Model Khas Calok, SK Darat Batu Rakit, SK Pulau Redang, Madrasah Rohingya @ Kuala Berang, SK Batu Rakit

 

parafrasa

 

 

  1. Aktiviti Membersihkan Pantai @ Teluk Ketapang ; Sampah dikutip 49

 

parafrasa

 

  1. Larian Untuk Penyu

    Larian Santai dimana sumbangan yang dikutip telah disalurkan kepada Pusat Penyelidikan Penyu dan membawa kesedaran tentang kepentingan memelihara ikon negeri Terengganu.



    Reptilia marin purba ini memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan lautan kita dan dianggap sebagai spesis batu kunci. Walau bagaimanapun, mereka menghadapi pelbagai ancaman, termasuk kemusnahan habitat, pencemaran, perubahan iklim, dan pemburuan haram.

 

parafrasa

 

  1. Hidroponik @ Komuniti

    IRiSS telah mengadakan Projek Hidroponik tersendiri. Hasil daripada jualan ini telah disalurkan sebagai sumbangan Bakul Rahmah Ramadhan kepada Rumah Anak Permata Syurga yang merupakan rumah rawatan kepada Anak yang menghidap penyakit Cerebral Palsy.

    Hasil daripada program ini juga IRISS telah menyumbang beberapa set hidroponik untuk penjanaan rumah sakit itu sendiri.

 

parafrasa

 

parafrasa

 

  1. Simposium Antarabangsa

    Sebuah program forum yang banyak memberi tumpuan kepada apakah bentuk Climate Action yang dipraktikkan di pelbagai negara. Forum ini telah mendapat penyertaan daripada Malaysia, Indonesia, Brunei, UK

 

parafrasa

 

Kami percaya sudah tiba masanya untuk kita membuat pembaharuan dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan bukan lagi mengamalkan cara tradisional malah kita perlu turun ke padang sendiri dan mengambil inisiatif bukan hanya menjadi 'Keyboard Warrior´.

 

Inisiatif seperti ini akan diteruskan pada masa akan datang. Saya percaya ini adalah tanggungjawab kami sebagai mahasiswa Hubungan Antarabangsa untuk menjadi medium supaya orang ramai sedar tentang isu glokal ini. - DagangNews.com

 
Pravhilan Gunasekaran adalah Mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Hubungan Antarabangsa di UniSZA