KLIA turun 4 lagi tangga, kini 71 dalam senarai lapangan terbaik dunia Skytrax 2024 | DagangNews Skip to main content

KLIA turun 4 lagi tangga, kini 71 dalam senarai lapangan terbaik dunia Skytrax 2024

Rungutan orang ramai terhadap barisan panjang di pusat pemeriksaan KLIA perlu diberi perhatian segera. - Gambar DagangNews2024
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 April – Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) terus mencatat kedudukan buruk di dalam senarai Lapangan Terbang Terbaik Dunia Skytrax 2024 apabila jatuh lagi empat tangga dari 68 ke tangga 71.

 

Setiap tahun, semakan dan penarafan syarikat penerbangan dan lapangan terbang yang berpangkalan di United Kingdom, Skytrax meninjau pendapat pelancong dari seluruh dunia untuk menyusun senarai lapangan terbang terbaik di dunia.

 

Kedudukan terbaharu ini lebih memalukan bila dibandingkan dengan lapangan terbang negara jiran iaitu Jakarta, melonjak 15 tangga dari 43 dan kini menduduki tangga ke-28.

 

Perbandingan dengan lapangan terbang Singapura lagi sulit kerana mereka berada di dalam `liga perdana’.

 

 

 

 

doha
Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad di Doha, dinobat sebagai lapangan terbaik dunia Skyrax 2024.

 

 

Sejak sedekad lalu, Lapangan Terbang Antarabangsa Changi Singapura dan Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad di Doha saling bersaing, bertarung merebut gelaran 'terbaik dunia'.

 

Untuk 2024, penghormatan diberikan kepada lapangan terbang Qatar, yang terkenal dengan rekaan ultra-moden, terminal yang mudah dinavigasi dan syurga membeli-belah.

 

Senarai Skytrax diumumkan pada Anugerah Lapangan Terbang Dunia di Frankfurt, Jerman, pada 17 April 2024. 

 

BACA JUGA: KLIA lapangan terbang No. 8 paling teruk di dunia, Menteri Pengangkutan jamin akan perbaiki

 

Data untuk senarai itu dikumpulkan antara Ogos 2023 hingga Mac 2024 daripada pengembara yang berasal dari 100 negara. 

 

Responden telah ditinjau tentang pelbagai topik, daripada kemudahan melalui pusat pemeriksaan keselamatan hingga kualiti dan kepelbagaian makanan dan minuman.

 

Secara keseluruhan, 570 lapangan terbang telah dinilai di seluruh dunia.

 

Skytrax juga memberikan penghormatan untuk hotel lapangan terbang yang luar biasa.

 

Hotel TWA yang diilhamkan retro di New York JFK telah dinamakan sebagai hotel lapangan terbang terbaik di Amerika Utara. 

 

Hotel lain yang diiktiraf dalam kategori ini ialah Hyatt Regency Shenzhen (terbaik di China), Lapangan Terbang Hilton Munich (terbaik di Eropah) dan Lapangan Terbang Crowne Plaza Changi (terbaik di dunia, untuk tahun kesembilan berturut-turut). - DagangNews.com