Kontrak RM6 bilion dijangka dimeterai semasa DSA dan NatSec 2024 | DagangNews Skip to main content

Kontrak RM6 bilion dijangka dimeterai semasa DSA dan NatSec 2024

KUALA LUMPUR 6 Mei - Kontrak bernilai kira-kira RM8.1 bilion disasarkan dimeterai melalui memorandum persefahaman (MOU) dan kontrak semasa pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Keselamatan Negara (NatSec) Asia.

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata beberapa kontrak bernilai RM6 bilion dijangka ditandatangani oleh kementerian semasa pameran itu, yang akan diadakan mulai hari ini hingga Khamis.

 

“Kami telah mengenal pasti beberapa kontrak dan pemeteraian MOU bernilai kira-kira RM6 bilion,” katanya pada sidang media selepas lawatan di dewan pameran bagi memantau persiapan, bersama Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail pada Ahad.

 

Sementara itu, bagi Kementerian Dalam Negeri, Saifuddin Nasution berkata ia telah memperuntukkan 14 kontrak dan menandatangani MOU bernilai RM2.1 bilion semasa pameran itu.

 

Mengenai pameran itu, Mohamed Khaled berkata 1,324 syarikat dari 60 negara akan mengambil bahagian.

 

“Pada masa sama, 34 negara akan mempunyai astaka pameran sendiri. Ruang pameran telah ditambah kepada 48,000 meter persegi untuk menempatkan semua peserta pameran.

 

 

DSA

 

 

“Kami juga akan menjangkakan kunjungan delegasi asing VIP dan VVIP dari beberapa negara seperti Brunei, Zimbabwe, Thailand, UAE dan Qatar,” katanya sambil menambah Singapura akan mengambil bahagian dalam pameran itu buat kali pertama.

 

“Sasaran kami adalah untuk menjadi tarikan bagi sektor pertahanan dan keselamatan rantau ini.

 

“Kami sentiasa berusaha untuk meningkatkan kualiti pameran supaya prestijnya dapat diiktiraf di peringkat global,” katanya.

 

Mohamed Khaled berkata antara acara kemuncak pameran itu ialah dua seminar.

 

"Satu adalah untuk meningkatkan keselamatan negara melalui tadbir urus yang baik dan perkongsian yang boleh dipercayai manakala satu lagi mengenai ancaman bukan tradisional dan teknologi baru muncul," katanya.

 

 

iktisad

 

 

Bagi Kementerian Dalam Negeri, Saifuddin Nasution berkata tumpuan akan diberikan kepada keselamatan siber.

 

“Salah satu acara utama ialah sesi dewan bandaran mengenai keselamatan siber. Ia adalah perkara global.

 

"Oleh itu, ia adalah topik yang sesuai untuk kita fokuskan," katanya. - DagangNews.com