KPJ Healthcare jangka tahun stabil bagi industri penjagaan kesihatan | DagangNews Skip to main content

KPJ Healthcare jangka tahun stabil bagi industri penjagaan kesihatan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Jun - KPJ Healthcare Bhd menjangkakan tahun yang stabil untuk industri penjagaan kesihatan, disokong oleh peningkatan perbelanjaan untuk produk dan perkhidmatan.

 

Pengerusi KPJ Healthcare Bhd Datuk Md Arif Mahmood berkata beliau menjangkakan momentum pertumbuhan ekonomi pada 2023 akan diteruskan hingga 2024.

 

"Lanskap penjagaan kesihatan Malaysia dijangka kekal dinamik, dengan pertumbuhan ketara didorong oleh perbelanjaan swasta dan sektor awam," katanya dalam laporan tahunan syarikat itu.

 

Beliau berkata pelancongan kesihatan dijangka menyaksikan pertumbuhan 18% pada 2024 berbanding 2023.

 

“Unjuran pengembangan ini memberikan peluang yang sangat baik untuk KPJ dan kami berada pada kedudukan yang baik untuk meraihnya.”

 

 

Datuk Md Arif Mahmood
                 Datuk Md Arif Mahmood

 

 

Melangkah ke hadapan, Md Arif berkata KPJ akan terus memberi tumpuan untuk mengutamakan pesakit dan pelanggannya dan berusaha "untuk menyelesaikan perkara asas dengan baik".

 

“Kami akan melabur dalam menaik taraf kemudahan kami dan menggunakan sistem dan teknologi baharu. Hospital pakar ke-30 kami dijangka beroperasi pada awal 2025.

 

“Selain itu, sebagai sebahagian daripada usaha kami untuk mencipta nilai mampan jangka panjang, kami akan terus meneroka peluang baharu di luar perniagaan hospital pakar teras kami.”

 

 

kpj

 

 

Kenanga Research dalam laporan baru-baru ini menyatakan bahawa perbelanjaan penjagaan kesihatan global diunjurkan mencecah sejumlah AS$10 trilion menjelang 2026, meningkat daripada AS$8.4 trilion pada 2022 dan mewakili kadar pertumbuhan tahunan terkompaun sebanyak 3.5% dalam tempoh lima tahun.

 

“Meningkatkan permintaan untuk penjagaan kesihatan swasta adalah peningkatan penyakit kronik di seluruh dunia.

 

“Secara khusus, Pertubuhan Kesihatan Sedunia melaporkan bahawa hampir separuh daripada perbelanjaan penjagaan kesihatan global (AS$4 trilion) akan dibelanjakan untuk tiga punca utama kematian, iaitu penyakit kardiovaskular, kanser dan penyakit pernafasan.” - DagangNews.com